Nowa wersja elektrycznej ciężarówki Toyoty

Japoński koncern opracował nową generację elektrycznej ciężarówki Project Portal 2.0 zasilanej wodorowymi ogniwami paliwowymi.

Nowa ciężarówka Toyoty nosi nieoficjalną nazwę Project Portal Beta. Pojazd ma większe możliwości niż poprzedni prototyp - jego zasięg został zwiększony do 480 km na jednym tankowaniu. Samochód jest bardziej zwrotny i ma większą kabinę, w której mieści się teraz miejsce do spania. Więcej przestrzeni we wnętrzu udało się osiągnąć bez wydłużania rozstawu osi dzięki zaprojektowanemu na nowo zbiornikowi na wodór.

Reklama

Pierwszy prototyp Project Portal o łącznej masie całkowitej 36 290 kg posiadał zasięg z obciążeniem 320 km na jednym tankowaniu. Pojazd o mocy ponad 670 KM oraz około 1800 Nm momentu obrotowego wykorzystywał dwa zestawy ogniw paliwowych z Toyoty Mirai i baterię o pojemności 12 kWh. Project Portal Beta charakteryzuje się taką samą mocą i momentem obrotowym, jednak uzyskuje większy zasięg.

Testy operacyjne pierwszego Project Portal rozpoczęły się w kwietniu 2017 roku. Do tej pory wodorowa ciężarówka pokonała podczas normalnej pracy 16 tys. km w porcie morskim w Long Beach w Kalifornii. Samochód przewiózł wiele ton ładunku, nie emitując żadnych spalin, a jedynie parę wodną.

Ciężarówka nowej generacji rozpocznie pracę jesienią, zwiększając flotę bezemisyjnych pojazdów transportowych w porcie Long Beach i obniżając wpływ transportu ciężarowego na środowisko.

Wprowadzenie do parku pojazdów firmy Toyota Logistics w porcie Long Beach wodorowej ciężarówki to element realizacji programu Toyota Environmental Challenge 2050, który zakłada m.in. eliminację emisji CO2 z działalności zakładów i budynków Toyoty na całym świecie.