NEDO, Sharp i Toyota ogłosiły współpracę

Firmy planują rozpocząć testy dotyczące potencjału baterii słonecznych mających zasilać pojazdy elektryczne. Pod koniec lipca specjalnie doposażony pojazd wyjedzie na ulice.

W ramach współpracy firma Sharp zmodernizowała swoje światowej klasy ogniwa słoneczne opracowane wcześniej na potrzeby projektu prowadzonego przez NEDO, by stworzyć pokładowy panel baterii słonecznych. Te zostały następnie połączone z samochodem Toyoty.

Samochód demonstracyjny wyposażono w panel baterii słonecznych, wykorzystujący kilka ogniw o ponad 34-procentowej wydajności konwersji. Kształt modułu, odporność na warunki zewnętrze, materiały zastosowane na jego powierzchni i inne czynniki, oparto na specyfikacjach jazd próbnych, stosowanych przez Toyotę. Ogniwo słoneczne ma grubość około 0,03 mm. Pozwala to na wydajne rozmieszczenie paneli, dopasowanie ich do zakrzywionych powierzchni oraz stosowanie na ograniczonej przestrzeni - w tym dachu, masce i pokrywie bagażnika.

Reklama

Dzięki zwiększeniu wydajności panelu baterii słonecznych oraz zwiększeniu jego obszaru osiągnięto generowaną moc znamionową około 860 W. Jest ona około 4,8 razy większa w porównaniu z mocą generowaną z paneli fotowoltaicznych seryjnego modelu Prius Plug-in Hybrid. Oprócz znacznego zwiększenia produkcji energii elektrycznej, samochód testowy wykorzystuje system, który ładuje akumulator zarówno podczas parkowania pojazdu, jak i podczas jazdy, co ma skutkować znaczną poprawą zasięgu z napędem elektrycznym i większą oszczędnością paliwa.

Toyota planuje przeprowadzenie prób w różnych warunkach jazdy w Toyota City, prefekturze Aichi, Tokio i innych obszarach. Zebrane dane, w tym moc generowana przez panel baterii słonecznych i poziom naładowania akumulatora trakcyjnego, zostaną zweryfikowane, a następnie wykorzystane do opracowania pokładowego, solarnego systemu ładowania.

Toyota udostępni wyniki badań firmom NEDO i Sharp. Współfinansowany przez NEDO Komitet ds. Strategii Pojazdów zasilanych Energią Fotowoltaiczną, oceni korzyści ze stosowania panelu baterii słonecznych w oparciu o poziom redukcji emisji CO2 i inne czynniki, jak np. konieczna liczba doładowań pojazdu. Celem testów jest znalezienie rozwiązań dla problemów energetycznych i środowiskowych, a także stworzenie nowego rynku zbytu dla paneli baterii słonecznych, w tym w sektorze transportu.

INTERIA.PL/informacje prasowe
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama