Hyundai IONIQ – kolejny krok w przyszłość

Hyundai IONIQ to pierwszy w historii samochód oferowany z trzema różnymi rodzajami napędu: elektrycznym, hybrydowym typu plug-in lub hybrydą klasyczną. Niebawem na naszym rynku zadebiutuje model Hybrid, który łączy silnik spalinowy z silnikiem elektrycznym. Jakie zalety kryje w sobie ten napęd i dlaczego warto mu się przyjrzeć?

Czym jest napęd hybrydowy?

Reklama

Napęd hybrydowy to nic innego jak połączenie dwóch silników - spalinowego z elektrycznym. Każdy z nich może pracować zarówno jednocześnie jak i naprzemiennie. Oznacza to, że w zależności od warunków panujących na drodze i własnej decyzji mamy możliwość jazdy na silniku spalinowym, elektrycznym lub zarówno jednym i drugim (silniki wspomagają się nawzajem). Wśród dostępnych napędów możemy znaleźć tzw. hybrydę klasyczna, lub plug-in (PHEV).

W klasycznym napędzie hybrydowym akumulatory ładują się na zasadzie odzyskiwania energii w trakcie jazdy, np.  przekazując energie kinetyczną podczas hamowania, a następnie przetwarzając ją na energię elektryczną służąca do napędu jednostki. W hybrydzie PHEV naładowanie "baterii" możliwe jest także za sprawą gniazdek elektrycznych lub specjalnych stacji. Wprawdzie na rynku możemy znaleźć producentów stosujących oba te napędy jednak z reguły dany model wykorzystuje tylko jedno rozwiązanie i trudno szukać możliwości wyboru. 

Hyundai poszedł o krok dalej i zaprezentował ekologiczny model IONIQ - samochód pozwalający nam zdecydować w jaki napęd ma być wyposażony. Już sama nazwa pojazdu mówi nam z czym mamy do czynienia - Jony (Ion) są naładowanymi elektrycznie atomami, co jest nawiązaniem do inteligentnego napędu elektrycznego. Brzmienie nazwy kojarzy się natomiast z angielskim słowem unique (niezwykły, niepowtarzalny), co wyraźnie wskazuje na wyjątkową pozycję tego modelu w gamie marki. I tak też jest. Z pełną powagą można napisać, że Hyundai IONIQ otwiera nowy rozdział dla samochodów przyszłości.

Dwa silniki

W wersji wyposażonej w klasyczny napęd hybrydowy zastosowano dwa silniki - jednym z nich jest całkowicie nowy czterocylindrowy silnik 1.6 GDI Kappa, dysponujący mocą 105 KM, drugim silnik elektrycznym o mocy 43,5 KM. Dzięki temu cały układ napędowy osiąga moc maksymalną 141 KM co jest bardzo dobrym wynikiem jak na hybrydę. Do napędu wspomnianego silnika elektryczna zastosowano zestaw polimerowych akumulatorów litowo-jonowych, zamiast konwencjonalnych akumulatorów niklowo-wodorowych. Charakteryzują się one znacznie mniejszym efektem pamięci, doskonałą skutecznością ładowania/rozładowywania i wysoką mocą maksymalną. W przypadku "baterii" warto też wspomnieć o ich niewielkich rozmiarach, dzięki czemu bez trudu mieszczą się pod tylnymi siedzeniami, nie wpływając negatywnie na przestrzeń w kabinie i bagażniku.

Różnica pomiędzy wersją klasyczną, a plug-in (poza możliwością doładowywania z gniazdka) polega na zastosowaniu mocniejszego silnika elektrycznego (60 KM) oraz pojemniejszych baterii. Pozwala to przejechać ponad 50 km w trybie elektrycznym.

W obu wersjach zastosowano tę samą automatyczną, dwusprzęgłową skrzynię biegów o sześciu przełożeniach (6DCT), która dzięki innowacyjnym rozwiązaniom (łożyska o niskim tarciu i olej przekładniowy niskiej lepkości) słynie za najlepszą w swojej klasie.  Skutkuje to przede wszystkim możliwością uwolnienia pełnego potencjału samochodu bez odczuwania braku dynamiki jak zdarza się to u konkurencji.

Dlaczego hybryda?

Napęd hybrydowy zastosowany w modelu IONIQ łączy w sobie ogrom zalet. Przede wszystkim jest ukierunkowany na ekologię. Zmniejszona emisja szkodliwych substancji w tym groźnego dwutlenku węgla pozwala cieszyć się świadomością pozytywnego wpływania na środowisko. W zamian otrzymujemy o wiele mniejsze spalanie, co wpływa na oszczędność pieniędzy. Samochody z napędem hybrydowym z reguły mają o połowę mniejsze zapotrzebowanie na paliwo niż pojazdy wyposażone w silniki spalinowe.  Dodatkowo gdy korzystamy tylko z napędu elektrycznego, nasz samochód pracuje dużo ciszej, co wpływa na komfort jazdy pasażerów. 

Warto również wspomnieć  o prostszej eksploatacji napędów hybrydowych (te z reguły są bardzo wytrzymałe) oraz ulgach przysługujących kierowcom. Wiele krajów Europy wspiera ekologiczną jazdę, oferując tym samym sporo korzyści dla kierowców pojazdów niskoemisyjnych. W największych polskich miastach posiadacz samochodu z napędem hybrydowym może liczyć na tańsze opłaty parkingowe, możliwość poruszania się bus-pasami, a w przypadku hybryd plug-in -darmowe korzystanie ze stacji szybkiego ładowania.

Pojazdy z napędem hybrydowym oraz elektrycznym bez wątpienia stanowią przyszłość motoryzacji i być może niebawem całkowicie zastąpią pojazdy spalinowe. Łączą one ekologię i zaawansowaną technologię w celu ochrony środowiska, ale także ograniczenia naszych wydatków w dobie coraz droższych cen paliw. Hyundai IONIQ  jest najlepszym przykładem samochodu, który został zaprojektowany przy wykorzystaniu najnowszych możliwości technologicznych i świetnie łączy wydajność i ekonomię wraz ze świetnym wyglądem i dynamicznymi osiągami.