Audi Aicon – autonomiczny pojazd przyszłości

Wizjonerskie, czterodrzwiowe studium Audi Aicon ma odzwierciedlać wyobrażenie niemieckiej marki premium o samochodzie bez kierownicy i bez pedałów.

Audi Aicon ma pokazać jak może wyglądać autonomiczna, luksusowa limuzyna przyszłości. Trzeba przyznać, że zaprezentowany pojazd prezentuje się spektakularnie. Już same wymiary - długość 5444 mm, szerokość 2100 mm i wysokość 1506 mm - plasują je na górnej półce, w segmencie D. Rozstaw osi wynosi 3470 mm, czyli o 240 mm więcej niż w nowym Audi A8 w wersji wydłużonej. Centralnym elementem wyglądu zewnętrznego jest kabina - duże powierzchnie szklane z przodu i z tyłu oraz wypukłe szyby boczne mają zapewnić podróżnym jasne i przestronne wnętrze.

Reklama

Zarówno z przodu, jak i z tyłu zrezygnowano z tradycyjnych reflektorów i świateł. Wokół osłony chłodnicy  znajdują się dużej powierzchni pola świetlne, w których - podobnie jak z tyłu - umieszczono ponad 600 trójwymiarowych pikseli, rozmieszczonych w uporządkowany przestrzenie sposób. Duże powierzchnie i duża liczba pikseli pozwala na pokazywanie różnorodnych grafik, animacji i informacji we wszystkich kolorach.

Audi Aicon w inteligentny sposób wspiera otoczenie także na zewnętrznych wyświetlaczach, przy pomocy ostrzegawczych animacji, informuje pieszych lub rowerzystów o zagrożeniach. Tryby jazdy, np. jazda w kolumnie, jazda miejska czy jazda w tempie pieszego, można przedstawić w formie odpowiedniej wizualizacji. Podczas przyspieszania pojazdu, poziome pasma świetlne przesuwają się z dołu ku górze, podczas hamowania - w odwrotnym kierunku - tempo zwiększa lub zmniejsza się wraz z prędkością samochodu.

Audi Aicon zrezygnowało także z kierownicy i elementów obsługi czy wskaźników. Zamiast tego znajdziemy duże powierzchnie, schowki oraz potężny centralny wyświetlacz. PIA, empatyczny elektroniczny asystent podróży, rozpoznaje pasażera na przednim fotelu po jego smartfonie i aktywuje jego wszystkie indywidualne ustawienia. Klimatyzacja i ustawienie foteli, kolor oświetlenia wnętrza i wygląd systemu infotainmentu, indywidualnie się dopasowują. Interakcję z samochodem prowadzić można na kliku płaszczyznach. Obok płaszczyzny haptyczno-manualnej, mamy obsługę głosową i tzw. "eye-tracking", gdzie czujniki rejestrują w którą stronę patrzy pasażer. Np. zatrzymuje wzrok na elemencie obsługi w strefie przedniego głównego wyświetlacza i wybiera element w ten sposób, że ręką lub na głos dokonuje jego ustawienia.

Napęd i zawieszenie

W pełni autonomiczne Audi mają napędzać cztery silniki elektryczne generują łącznie moc 260 kW i moment obrotowy rzędu 550 Nm. Dodatkowo każdy z nich ma napędzać jedno koło, co umożliwi zastosowanie elektronicznie sterowanego, zmiennego napędu quattro. Maksymalne przyspieszenie było wymogiem nieco mniej ważnym niż maksymalna wydajność, a tym samym także zasięg. Tę strategię napędu realizuje także układ jego przeniesienia i elektryczne jednostki hamulców, które dzięki rekuperacji odzyskują energię. Odpowiednio zastosowana lekka konstrukcja wykonana z kompozytów i zoptymalizowana aerodynamika, dodatkowo znacznie przyczyniają się do tego, że Audi Aicon na jednym ładowaniu może pokonać odcinek dłuższy niż 800 km.

Nawet ładowanie skróci się do minimum. Dzięki układowi wysokiego napięcia 800 V, jednostkę akumulatorów Audi Aicon można naładować w 80 procentach, w czasie krótszym niż 30 minut. Alternatywnie, na pokładzie znajduje się także jednostka do ładowania indukcyjnego, czyli bezprzewodowego. Obie sprawy Audi Aicon załatwia bez kierowcy.

Wizja przyszłości

Już z racji na swoją stylistykę, Audi Aicon prezentuje się jak samochód z innego świata, pojazd przyszłości. Do tego świata konsekwentnie dostosowują się jego rozwiązania techniczne. Punkt wyjścia dla ich prawidłowego funkcjonowania jest infrastruktura drogowa, której oczywistym elementem są inne autonomicznie jeżdżące samochody. Uczestnicy ruchu drogowego są skomunikowani ze sobą i ze swoim otoczeniem.

Oznacza to także, że ruch drogowy przyszłości będzie spokojniejszy i bardziej płynny niż możemy to sobie dziś wyobrazić. Nawet przy umiarkowanych prędkościach, będzie można pokonywać długie dystanse ze stałą prędkością maksymalną ok. 130 km/h.

Dzięki wysoce rozwiniętemu systemowi czujników i skomunikowaniu, wypadki drogowe staną się przeszłością. Z tego powodu, pasażerowie w samochodzie takim jak Audi Aicon w przyszłości nie będą potrzebować systemów bezpieczeństwa chroniących przed skutkami przyspieszenia ujemnego. Podczas jazdy będą mogli doświadczać takiej swobody, jaka w 2017 wydaje się być jedynie wizją.


INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy