Medycyna przyszłości

Odkryto substancję, która odmłodzi twoje serce

Naukowcy odkryli białko, które przywraca młodość komórkom mięśnia sercowego. Jeżeli wyniki uda się przenieść z modelu mysiego na człowieka, możemy być świadkami prawdziwej rewolucji w leczeniu niewydolności serca.

Zespół naukowców z Uniwersytetu Harvarda w Massachusetts pod kierownictwem Amy Wagers, przeprowadził być może przełomowe badania w walce z niewydolnością serca. Rezultaty zostały opisane w prestiżowym "Cell" oraz "Nature", teraz planowana jest ich kontynuacja.

Punktem wyjścia dla eksperymentu było połączenie krwiobiegu myszy młodych i starych. Po miesięcznej obserwacji okazało się, że gryzonie w podeszłym wieku miały wyjątkowo sprawne serca. Część zmian starczych w ich mięśniu sercowym uległa cofnięciu pod wpływem działania tajemniczej substancji wydzielanej do krwiobiegu młodych zwierząt.

Naukowcy szybko zidentyfikowali cudowną substancję jako białko GDF11 (growth-diffrentiation factor 11). Jest ono wydzielane do surowicy tylko przez młody organizm, a jego malejące stężenie powoduje stopniową utratę funkcji komórek mięśnia sercowego. Dochodzi wtedy do zwiększenia sztywności i pogrubienia ścian serca, co ma przełożenie na zmniejszenie wydolności tego narządu. Z tego powodu wysiłek u starszych ssaków nie jest dobrze tolerowany.

- Nawet serca w starzejących się organizmach odpowiadają na białko wydzielane do krwi młodych myszy. Na szczęście szybko udało nam się je zidentyfikować jako GDF11. To prawdziwe źródło młodości dla naszych serc - powiedziała Amy Wagers.

Badacze wiążą ogromne nadzieje z GDF11. Jeżeli to białko istotnie jest w stanie poprawić wydolność mięśnia sercowego u starszych myszy i wydłużyć ich czas przeżycia, faktycznie możemy być o krok od odkrycia źródła młodości. O ile oczywiście ludzki homolog substancji będzie miał takie samo, dobroczynne działanie.

Dowiedz się więcej na temat: Medycyna | kardiologia | serce | myszy | eksperymenty medyczne | atak serca