Medycyna przyszłości

Odkryto nowe typy białych krwinek

Mimo znaczących postępów w medycynie w ostatnich latach, wciąż nie wiemy wszystkiego o naszym organizmie. Naukowcy odkryli cztery nowe typy komórek krwi, których do tej pory nie znaliśmy.

Wcześniej określano typy komórek krwi w oparciu o konkretne białka znajdujące się na ich powierzchni. Technika ta jest nieskuteczna w przypadku rzadkich typów komórek krwi. Aby ją udoskonalić, naukowcy wykorzystali tzw. genomikę pojedynczych komórek (ang. single-cell genomics), która pozwala przyjrzeć się różnicom w ekspresji genów między poszczególnymi komórkami. W ten sposób naukowcy zyskują znacznie dokładniejszy obraz naszego organizmu.

Dzięki genomice pojedynczych komórek uczeni odkryli cztery nowe klasy białych krwinek: po dwa nowe typy komórek dendrytycznych i monocytów. Białek krwinki, czyli leukocyty, odgrywają ważną rolę w walce z infekcjami. Są niemal bezbarwne i mniej liczne od erytrocytów, ale posiadają zdolność ruchu. Żyją od kilku dni (granulocyty) do nawet 20 lat (limfocyty B pamięci immunologicznej). Ich głównym zadaniem jest ochrona organizmu przed patogenami, takimi jak wirusy i bakterie. Wszystkie leukocyty wykazują ekspresję cząsteczki CD45.

Komórki dendrytyczne są jedynymi, uznawanymi powszechnie za profesjonalne, komórkami prezentującymi antygen. Odgrywają one podstawową rolę w pobudzaniu limfocytów, zwłaszcza dziewiczych. Zachowują one pamięć o infekcjach, dlatego są szczególnie ważne, gdy po raz kolejny atakuje nas ta sama infekcja. Komórki dendrytyczne pobierają fragment antygenu patogenu, umieszczają go na swojej powierzchni i pokazują limfocytom T. Nazwa komórek dendrytycznych pochodzi od charakterystycznego wyglądu, podobnego do komórki nerwowej, która ma liczne, rozgałęziające się wypustki.

Monocyty z kolei dosyć duże komórki, które po migracji z krwi do tkanek obwodowych przekształcają się w makrofagi. Te trafiają do miejsca wtargnięcia intruza, pochłaniają go i usuwają z organizmu. Część monocytów ma właściwości komórek macierzystych i może różnicować w inne populacje komórek krwi, a nawet tkanek.

Szczegóły dotyczące nowo odkrytych białych krwinek nie są jeszcze znane, ale naukowcy już planują kolejne badania.

Dowiedz się więcej na temat: leukocyty