Medycyna przyszłości

Naukowcy odkryli przyczynę łysienia

Łysienie to poważny problem wielu mężczyzn, na który wciąż nie ma leku. Teraz naukowcy odkryli genetyczne podstawy tego procesu.

Zespół badawczy Tokyo Medical and Dental University odkrył, że utrata włosów wraz z wiekiem jest spowodowana zanikiem funkcji komórek macierzystych w mieszkach włosowych. Naukowcy przeprowadzili eksperyment na 18-miesięcznych myszach, które zaczęły tracić włosy. Gryzonie te miały znacznie mniej meszków włosowych, a ponadto były one mniejsze niż pierwotne mieszki włosowe. Następnie badanie powtórzono u ludzi w wieku 55-70 lat i uzyskano podobne wyniki.

Naukowcy odkryli, że za ten stan rzeczy odpowiadają uszkodzenia DNA, które wraz z wiekiem gromadzą się w komórkach. Zmiany powodują destrukcję białka COL17A1, krytycznego dla wzrostu komórek macierzystych w mieszkach włosowych. Ponieważ w wyniku uszkodzeń DNA, gen COL17A1 nie działa prawidłowo, cierpi z tego powodu coraz więcej komórek macierzystych. Mieszki włosowe zaczynają się kurczyć i zmieniają się w keratynocyty naskórka, komórki, które tworzą 90 proc. zewnętrznej warstwy skóry.

Utrzymanie właściwego poziomu COL17A1 może złagodzić proces starzenia się mieszków włosowych i zmniejszyć związaną z wiekiem utratę włosów. Odkrycie dotyczące komórek macierzystych może być wykorzystane jako model do badania starzenia się w innych narządach.

Dowiedz się więcej na temat: łysienie | sposoby na łysienie | komórki macierzyste