Medycyna przyszłości

​Kim są start-upowcy medyczni? Raport Start-upy Medyczne w Polsce już do pobrania!

Start-upy medyczne coraz większa grupa innowatorów na polskim rynku nowych technologii. Kim są, jakimi zagadnieniami się zajmują oraz jak mogą zmienić rynek zdrowia? Na te, oraz wiele innych pytań odpowiada raport Start-upy Medyczne w Polsce przygotowany przez MEDmeetsTECH oraz Atena Research & Consulting.

Mężczyzna w wieku 30-39 lat, z wykształceniem technicznym oraz historią pracy w korporacji. Tak na pierwszy rzut oka rysuje się obraz startupowca zajmującego się zagadnieniami zdrowia na podstawie wyników raportu Start-upy Medyczne w Polsce. Wydaje się, że dane podobne są do tych, opisujących cały rynek. Specyfika tego sektora powoduje jednak, że nie można ich wrzucać do jednego worka z resztą startupowców.
Raport Start-upy Medyczne w Polsce został stworzony przez organizatorów konferencji MEDmeetsTECH oraz agencję badawczo strategiczną Atena Research & Consulting. Partnerem raportu jest SpeedUp group. W badaniu wzięły udział 62 start-upy, a wyniki zostały skomentowane przez kilkunastu ekspertów rynkowych. Raport powstał by budować zaufanie branży medycznej oraz dużego biznesu do start-upowców medycznych i pomóc w ich rozwoju. To pierwsze tego typu kompleksowe opracowanie na polskim rynku.

Analizując obszar działalności start-upów, można wyodrębnić te najbardziej perspektywiczne. Połowa start-upów pracuje nad rozwiązaniami z zakresu telemedycyny, 40 proc. zajmuje się nowoczesną diagnostyką, a co trzeci mHealth i urządzeniami medycznymi. Wyniki nie dziwią - wszystkie rozwiązania odpowiadają na problem braku kadry medycznej czy potrzeby monitorowania zdrowia w starzejącym się społeczeństwie. Wśród obszarów terapeutycznych, najczęściej wymieniano produkty interdyscyplinarne oraz kardiologię.

Co ciekawe, aż 77 proc. procent start-upowców deklaruje, że korzysta z własnych środków finansowych, a 45 proc. wymienia je jako wiodące źródło finansowania. Jak mówi Tomasz Czapliński ze SpeedUp group cechą charakterystyczną rynku medycznego jest to, że wszystkie działania dążące do osiągnięcia najpierw produktu, następnie certyfikacji, a następnie dystrybucji na rynku są zdecydowanie droższe niż w przypadku innych branż. W konsekwencji, aż 71 proc. start-upów wymienia kapitał, jako kluczowy element do dalszego rozwoju. Niestety, sam kapitał też nie wystarcza, potrzebne są “mądre pieniądze". Szansą dla start-upów mogą być ciekawe projekty wspierające kompetencje biznesowe w tym trudnym sektorze, np. Akademia BioMed PFR.

Start-upy medyczne nie mogą działać w próżni. Na ich sukces biznesowy mają wpływ instytucje typu Ministerstwo Zdrowia, NFZ, CSIOZ, duże firmy farmaceutyczne oraz środowisko lekarskie. 89 proc. start-upowców deklaruje współpracę z organizacjami medycznymi, ale już tylko 45 proc. z korporacjami oraz 19 proc. z instytucjami rządowymi.  Start-upy widzą duże firmy głównie jako strategicznych klientów (50 proc.) i chcieliby korzystać z ich sieci dystrybucji (37 proc.), jednakże nie jest to  łatwe. 76 proc. narzeka na długi proces decyzyjny w firmach. Analogicznie w kontekście współpracy z instytucjami rządowymi.

Raport dostępny jest bezpłatnie do pobrania ze strony medmeetstech.com.

Reklama
INTERIA/materiały prasowe
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy