Medycyna przyszłości

Enzym służący do naprawy DNA jednak szkodzi?

Naukowcy odkryli, że enzymy, które w normalnych warunkach odpowiadają za naprawę DNA, czasami mogą je uszkadzać.

Zespół uczonych ze Stanford University School of Medicine wyjaśnił, że hybrydy DNA/RNA przyciągają endonukleazy, czyli enzymy, które tną DNA jak nożyce, prowadząc do jego uszkodzenia. Eksperymenty przeprowadzone na hodowlach ludzkich komórek to potwierdzają.

- Odkryliśmy, że po pozbyciu się endonukleaz nie dochodziło do uszkodzeń DNA. Gdy enzymy były obecne, cięły DNA w hybrydzie - powiedziała Karlene Cimprich, jedna z autorek badań.

Najciekawszy w tym wszystkim jest fakt, że te same enzymy naprawiają uszkodzenia DNA.

- Endonukleazy biorą udział w naprawie uszkodzeń DNA wywołanych światłem słonecznym i pewnymi związkami chemicznymi, jak benzopiren z dymu papierosowego. A struktury tworzone przez hybrydy DNA i RNA przypominają te, które powstają w naszych komórkach uszkodzonych przez ultrafiolet. Według nas, maszyneria naprawcza nieprawidłowo rozpoznaje wspomniane struktury i je wycina - dodała Cimprich.

Teraz naukowcy prowadzą kolejne badania, które mają na celu pełniejsze zrozumienie zachodzącego zjawiska. Hybrydy DNA/RNA mogą mieć związek z chorobami neurodegeneracyjnymi, więc warto bliżej przyjrzeć się tej sprawie.

Dowiedz się więcej na temat: DNA | genetyka