Życie na Ziemi powstało ze związków nieorganicznych

O początkach życia na Ziemi istnieje wiele teorii, ale żadna z nich w kompleksowy sposób nie wyjaśnia wszelkich problematycznych aspektów. Teraz brytyjskim naukowcom udało się rozwiązać kilka zagadek z tym związanych.

Aby życie na naszej planecie się rozwinęło, wcale nie było potrzebne DNA, RNA czy jakakolwiek inna cząsteczka zdolna do przekazywania informacji genetycznej. Co więcej, dzisiaj trudniej  wyobrazić sobie życie bez kwasów tłuszczowych tworzących błony komórkowe niż bez DNA. Kwasy tłuszczowe natomiast nie mogły zostać zsyntetyzowane bez enzymów białkowych. Jak więc zatem to możliwe, że doszło do tak potężnej eksplozji życia na Ziemi?

Brytyjscy chemicy rozwiązali tę zagadkę. Są oni przekonani, że z kilku prostych związków nieorganicznych mogły powstać wszystkie potrzebne do ekspansji życia składniki. Co równie ważne, wszystkie procesy - zarówno nieorganiczne, jak i organiczne - mogły zajść w identycznych warunkach, w tym samym miejscu. Dzięki temu wszystko to, co niezbędne do powstania życia, wytworzyło się praktycznie w jednym momencie.

- To bardzo ważne odkrycie. Po raz pierwszy zaproponowano tu scenariusz, w którym prawie wszystkie istotne elementy składowe dla życia pojawiły się w tym samym czasie i miejscu - powiedział Jack Szostak, biolog molekularny z Massachusetts General Hospital w Bostonie, który nie był bezpośrednio zaangażowany w badania.

Zespół chemików z University of Cambridge pod kierownictwem Johna Sutherlanda odkrył, że droga do RNA może prowadzić przez połączenie cyjanowodoru (HCN), siarkowodoru (H2S) i promieniowania ultrafioletowego. Cyjanowodór i siarkowodór mogły dostać się na Ziemię za pośrednictwem komet lub meteorytów, które regularnie bombardowały młodą planetę. Wszelkie procesy odbywały się najprawdopodobniej w obecności minerałów zawierających metale ciężkie, które pełniły rolę katalizatorów.

Dzięki sprzyjającym okolicznościom życie na Ziemi mogło pojawić się niespodziewanie i bez jakiegokolwiek udziału związków organicznych, które musiałyby zostać przyniesione na Ziemię z kosmosu.

Dowiedz się więcej na temat: RNA | DNA | życie na ziemi