Złożone organizmy o miliard lat starsze, niż dotychczas sądzono

Nowe odkrycie naukowców sugeruje, że skomplikowane i wielokomórkowe życie powstało 1,5 mld lat temu, a więc miliard lat wcześniej, niż dotychczas sądzono – donosi serwis PhysOrg, powołujący się na publikację z czasopisma „Nature Communications”. Rewelacja podzieliła jednak uczonych.

Moment narodzin życia od momentu powstania pierwszego organizmu wielokomórkowego dzielą miliardy lat. Naukowy określają je mianem "nudnego miliarda", ponieważ z punktu widzenia ewolucji nie zaszły wówczas żadne istotne zmiany. Pojawienie się organizmów wielokomórkowych było jednak ogromny przełomem, który dał początek roślinom i zwierzętom - czytamy na łamach PhysOrg.

Nowe odkrycie dotyczy jednak bardziej złożonych form życia - takich, które można było dostrzec gołym okiem.

- Nasz odkrycie cofa moment pojawienia się makroskopowych organizmów eukariotycznych (mających jądro komórkowe) o prawie miliard lat w porównaniu do poprzednich badań - powiedziała AFP Maoyan Zhu, profesor Instytutu Geologii i Paleontologii Nanjing.

Mowa o skamieniałościach odkrytych przez naukowców w Hebei w prowincji Yanshan. Zhu wspólnie wraz z zespołem odnalazła w sumie 167 skamieniałości, przy czym część z nich miała regularne kształty i wyróżniała się wyraźną złożonością - czytamy na łamach tekstu źródłowego.

- Są one dowodem na wczesną ewolucję dużych organizmów, które można zobaczyć gołym okiem. To całkowicie zmienia dotychczasowy stan wiedzy na temat wczesnej historii życia - dodaje Zhu.

Organizmy eukariotyczne o porównywalnej wielkości pojawiały się do tej pory w materiałach kopalnych sprzed 600 mln lat.

Odkrycie podzieliło jednak naukowców. Część z nich uważa, że nie mamy do czynienia z wielokomórkowym organizmem a kolonią bakterii. Nie ma w nim nic, co mogłoby sugerować, że jest inaczej - powiedział jedne z naukowców z Oxfordu.

Dowiedz się więcej na temat: powstanie życia | życie na ziemi