Rosja ma pomysł na ochronę Ziemi przed asteroidami

​Co zrobimy, jeżeli jakaś asteroida znajdzie się na kursie kolizyjnym z Ziemią? Jedną z opcji jest zbombardowanie obiektu, ale rosyjscy naukowcy zaproponowali coś innego.

Rosyjska agencja prasowa TASS poinformowała, że dobrym rozwiązaniem może być detonacja bomby atomowej w pobliżu asteroidy, a nie na jej powierzchni lub w jej wnętrzu. Siła takiej eksplozji mogłaby zmienić kurs asteroidy na tyle, by minęła ona Ziemię. Warunkiem koniecznym do powodzenia takiej misji jest podjęcie działania odpowiednio wcześniej, kilka lat od potencjalnej kolizji.

Propozycja rosyjskich uczonych nie jest niczym nowym. Już w 2014 r. został zaprezentowany Emergency Asteroid Defence Project (EADP) zakładający zniszczenie groźnej asteroidy za pomocą broni jądrowej. Na rok 2022 planowana jest wspólna dla NASA i ESA misja Asteroid Impact and Delfection Assessment (AIDA), która ma na celu sprawdzenie jakich zmian w trajektorii może dokonać uderzenie asteroidy przez inny obiekt.

Propozycja rosyjskich uczonych powstała w ramach projektu NEOShield, który zakłada stworzenie rozwiązań dla potencjalnie niebezpiecznych ciał niebieskich. Szczegóły nie zostały ujawnione. Nie wiadomo wybuch o jakiej sile byłby niezbędny by wpłynąć na trajektorię asteroidy i niejasne jest, w którym punkcie operacja miałaby zostać przeprowadzona. Rosyjscy uczeni muszą wszystkie te kwestie dopracować, jeżeli chcą być traktowani poważnie.

Obecnie nie ma żadnej znanej asteroidy, która znajdowałaby się na kursie kolizyjnym z Ziemią. Ale w przestrzeni kosmicznej wciąż jest wiele obiektów, o istnieniu których nie mamy pojęcia.

NASA nie spoczywa na laurach

NASA powołała komórkę nadzorującą wykrywanie obiektów, które potencjalnie mogą zagrażać Ziemi - Biuro Koordynacji Obrony Planetarnej.  Amerykańska agencja kosmiczna NASA powołała Planetary Defense Coordination Office (PDCO), czyli Biuro Koordynacji Obrony Planetarnej. To nowa komórka organizacyjna w ramach pionu nauk planetarnych (Planetar Science Division) dyrektoriatu misji naukowych (Science Mission Directorate).

PDCO zajmie się koordynacją wszystkich projektów finansowanych przez agencję zajmujących się wykrywaniem asteroid i planetoid w sąsiedztwie Ziemi. Będzie też koordynowało pracę innych agencji i agend rządowych (np. Federal Emergency Management Agency) w przypadku zaistnienia szansy zderzenia z ciałem NEO (obiektem bliskim Ziemi - ang. Near-Earth object)

Więcej informacji o Planetary Defense Coordination Office można znaleźć w tym materiale.

Dowiedz się więcej na temat: asteroida | Kosmos