Nasza woda jest starsza od Słońca

Nowe badania sugerują, że obecna na Ziemi jest starsza od Słońca – czytamy na łamach serwisu PopSci powołującego się na publikację z czasopisma „Science”.

Obfitość deuteru w ziemskiej wodzie pozwala sądzić, że przybyła ona na naszą planetę z przestrzeni międzygwiezdnej. Deuter jest stabilnym izotopem wodoru występującym naturalnie. Wikipedia podaje, że wodzie morskiej spotykamy go w ilości około 1 atomu na 6420 atomów protu (wodoru zwykłego), czyli około 0,02 grama w 1 litrze wody. Od wspomnianego wodoru różni się obecnością jednego neutronu.

Deuter tworzy się w odpowiednich warunkach - na przykład środowisku bardzo niskiej temperatury i promieniowania jonizującego. Dlatego lód spotykany w przestrzeni międzygwiezdnej zawiera znaczne ilości tego izotopu - do 30 razy więcej niż w wodzie morskiej.

Badacze musieli jednak sprawdzić jedną z obowiązujących teorii, według której woda pochodzi z dysku protoplanetarnego młodego Układu Słonecznego. W tym celu posłużyli się modelem matematycznym tej struktury. Na podstawie panujących wówczas temperatury i promieniowania stwierdzono, że nie mógł tam powstać wodór i deuter w stosunku, jaki spotykamy w kometach i ziemskich oceanach. Od 7 do 50 proc. naszej wody musiała pochodzić z ośrodka międzygwiezdnego, w którym narodził się Układ Słoneczny.

Jeśli życiodajny płyn jest wszechobecny we wszechświecie, to życie można znaleźć na wielu planetach - podsumowują uczeni.

Dowiedz się więcej na temat: Słońce | woda na Ziemi