DNA może przetrwać wejście w atmosferę

Naukowcy odkryli, że DNA jest w stanie przetrwać nie tylko lot w przestrzeni kosmicznej, ale nawet wejście w ziemską atmosferę – czytamy na łamach serwisu PhysOrg. Niezwykłego odkrycia dokonano w eksperymencie z udziałem misji rakiety TEXUS-49.

Naukowcy nanieśli na zewnętrzną powłokę rakiety cząsteczki DNA. Maszyna udała się w przestrzeń kosmiczną, a następnie ponownie weszła w atmosferę Ziemi i wylądowała. Materiał genetyczny wciąż znajdował się w miejscu, w którym zostawili go uczeni. Mało tego, ponieważ odzyskane cząsteczki DNA wciąż miały możliwość przenoszenia informacji genetycznej.

- Ten eksperyment potwierdził, że informacja genetyczna jest w stanie przetrwać ekstremalne warunki panujące w przestrzeni oraz w trakcie wchodzenia w atmosferę - powiedział profesor Oliver Ullrich, główny autor badań z Uniwersytetu z Zurichu.

Pomysł na przeprowadzenie tego eksperymentu narodził się przypadkiem, w trakcie przygotowań do zupełnie innych badań mających na celu sprawdzenie roli grawitacji na ekspresję genów. W tym miejscu należy wspomnieć, że ekspresja genu to proces, w którym informacja genetyczna zawarta w genie zostaje odczytana i przepisana na jego produkty, np. białko.

Wynik nadprogramowego eksperymentu bardzo ogromnie zaskoczył badaczy. Nietrudno się domyślić, że będzie on teraz brany pod uwagę, przy próbach odpowiedzi na pytanie, skąd na Ziemi wzięło się życie oraz czy istnieje ono również na innych ciałach niebieskich.

Dowiedz się więcej na temat: DNA | życie pozaziemskie