Układy podwójne gwiazd gościnne dla życia

Najnowsze badania rzucają nowe światło na poszukiwanie życia pozaziemskiego. Okazuje się, że planety wielkości Ziemi okrążające układy podwójne gwiazd, mogą zawierać wodę i tym samym podtrzymywać życie.

W artykule opublikowanym w "Nature Communications" Max Popp i Sigfried Eggl z NASA przeanalizowali dane pochodzące z misji Kepler do stworzenia realistycznej symulacji egzoplanety zwanej planetą okołopodwójną.

Planeta okołopodwójna to planeta orbitująca wokół obu składników gwiazdy podwójnej. Tego typu obiekty mogą powstawać w ramach normalnego procesu formowania planet z dysku protoplanetarnego otaczającego układ podwójny. Możliwe jest także, że do "klasycznego" układu dołącza druga gwiazda.

- Dobrze wiedzieć, gdzie szukać potencjalnie korzystnych planet. Nasze badania pokazują, że warto obserwować planety okołopodwójne - powiedział Eggl.

Naukowcy jako model wykorzystali system Kepler-35, który zawiera dwie gwiazdy nieco mniej masywne od Słońca, wokół których orbituje gazowy olbrzym oznaczony jako Kepler-35b. W swoich symulacjach naukowcy zignorowali gazowego olbrzyma, a zamiast niego umieścili planetę wielkości Ziemi okrążającą obie gwiazdy o okresie 341-380 dni.

W zależności od odległości od gwiazd, ilość światła docierającego do planety mogłaby uczynić ją wilgotną szklarnią, zaśnieżonym światem, a nawet globem podobnym do Ziemi. Na planecie znajdującej się na skraju ekosfery występowałaby zmienność temperatur, zaledwie o kilka stopni. Gdyby obiekt miał niewielką ilość pary wodnej w atmosferze, planeta byłaby pustynnym światem o wahaniach temperatury w cyklu dzień-noc. Gdyby planeta znajdowała się idealnie w ekosferze układu podwójnego, byłaby w stanie utrzymać stałą temperaturę.

- Oznacza to, że układy podwójne gwiazd są doskonałymi kandydatami do gromadzenia planet dostosowanych do podtrzymania życia - podsumował Popp.

Dowiedz się więcej na temat: Kosmos | życie pozaziemskie | egzoplaneta | Egzoplaneta