​Na Marsie odkryto bor

Najnowsze badania przeprowadzone przez łazik Curiosity uzmysławiają naukowcom jak ciepłym i bogatym w wodę środowiskiem był kiedyś Mars.

Łazik Curiosity poruszający się po zboczach Aeolis Mons, przeprowadził analizy chemiczne próbek marsjańskich osadów. Wykryto w nich hematyt, minerały ilaste oraz - po raz pierwszy na Czerwonej Planecie - bor. Co to odkrycie oznacza dla naszej wiedzy o Marsie?

- Na Marsie jest tak duża zmienność w składzie osadów na różnych wysokościach, że mamy już pełną ich pulę. Zagłębienia osadowe działają jak reaktor chemiczny. Nowe minerały się formują, a stare rozpuszczają. Elektrony są redystrybuowane. Na Ziemie te reakcje podtrzymują życie - powiedział John Grotzinger z Caltech.

Wciąż nie odnaleziono dowodów potwierdzających występowanie życia na Marsie, ale nie można przejść obojętnie obok geologicznej przeszłości Czerwonej Planety. Coraz więcej naukowców badających Marsa jest przekonana, że kiedyś na Marsie musiało istnieć życie.

Odkrycie boru zaskoczyło naukowców. Jest go na Marsie bardzo mało - stanowi zaledwie 1/10 1 proc. składu skał. Uczeni nie wiedzą, skąd ten pierwiastek się wziął na Czerwonej Planecie. Najprawdopodobniej jest to pozostałość po odparowaniu jeziora, na co wskazywałyby spore złoża hematytu w tym obszarze.

Dowiedz się więcej na temat: Kosmos | Mars | Czerwona planeta | Curiosity | BOR