Wielka galaktyka krążąca wokół Drogi Mlecznej

Astronomowie odkryli wielką galaktykę krążącą wokół Drogi Mlecznej. Jak to możliwe, że namierzyliśmy ją dopiero teraz?

Wielka galaktyka nazwana Crater 2 znajduje się zaledwie 400 tys. lat świetlnych od nas. Jak to możliwe, że odkryliśmy ją dopiero teraz? Gwiazdy w Crater 2 są mocno rozproszone, przez co galaktyka ta jest bardzo ciemna i jednocześnie skutecznie tuszowana przez swoich jaśniejszych sąsiadów.

- To bardzo rzadkie odkrycie. Galaktyki tego typu są dla nas praktycznie niewidzialne - powiedział Vasily Belokurov z Uniwersytetu w Cambridge, szef zespołu badawczego.

Wokół Drogi Mlecznej krąży 49 innych znanych nam galaktyk. Odkrycie Crater 2 potwierdza, że w istocie może być ich znacznie więcej.

Galaktyka Crater 2 po raz pierwszy została dostrzeżona w styczniu, gdy astronomowie użyli algorytmu do przeanalizowania zdjęć wykonanych za pomocą Very large Telescope w Chile. Ów algorytm wskazał nietypowe zgrupowanie gwiazd - jednym z nich okazała się galaktyka Crater 2.

Galaktyki nie mają wyraźnych granic, więc astronomowie określają ich wielkość promieniem półświatła, który oznacza promień obszaru galaktyki, z którego pochodzi połowa jej jasności. Promień półświatła galaktyki Crater 2 wynosi ok. 7000 lat świetlnych.

Przez ostatnie 10 lat liczba znanych nam galaktyk orbitujących wokół Drogi Mlecznej wzrosła dwukrotnie. Jest to potwierdzenie tezy, że wciąż wiemy niewiele o otaczającym nasz wszechświecie.

Dowiedz się więcej na temat: astronomowie | Galaktyka | droga mleczna | Kosmos