Tajemniczy sygnał z centrum naszej galaktyki

​Naukowcy odkryli coś osobliwego w centrum Drogi Mlecznej. To niezauważony wcześniej sygnał, który prawdopodobnie pochodzi z supermasywnej czarnej dziury kryjącej się w sercu naszej galaktyki.

Zespół astronomów z Uniwersytetu Keio odkrył niezwykły sygnał pochodzący z centrum Drogi Mlecznej. Nie było to ani pierwszy, ani ostatni tego typu sygnał. Powstaje on, gdy dysk akrecyjny wokół czarnej dziury rozjaśnia się i emituje pulsy radiowe.

Pulsujące sygnały nie są niczym nowym - naukowcy odkryli wcześniej inne tego typu przy pomocy Atacama Large Millimeter/Submillimeter Array (ALMA). Ten sygnał jest jednak wyjątkowy, gdyż pochodzi z centrum naszej galaktyki.

- Tym razem uzyskaliśmy wysokiej jakości dane o zmienności intensywności fal radiowych Sgr A* przez 10 dni, 70 minut dziennie. Następnie znaleźliśmy dwa trendy: kwaziokresowe wahania o typowej skali czasowej 30 minut i godzinne powolne wahania. Ta emisja może być związana z jakimiś egzotycznymi zjawiskami występującymi w samym sąsiedztwie supermasywnej czarnej dziury - powiedział prof. Tomoharu Oka z Uniwersytetu Keio.

Wahania prawdopodobnie pochodzą z gazu wirującego wokół powierzchni czarnej dziury. To mogłoby pomóc wyjaśnić, dlaczego tego typu sygnały są tak trudne do bezpośredniej obserwacji.

Dowiedz się więcej na temat: Kosmos | Czarna dziura | droga mleczna | Galaktyka | sygnały radiowe