Superziemia z wodą w stanie ciekłym w towarzystwie gwiazdy Kapteyna

Międzynarodowy zespół naukowców kierowany przez astronomów z Uniwersytetu Królowej Marii w Londynie donosi, że gwiazdę Kapteyna okrążają dwie planety. Dlaczego to odkrycie jest dla naukowców takie ważne?

Gwiazda Kapteyna znajduje się w gwiazdozbiorze Malarza i jest jednym z najbliższych nam słońc - od Ziemi dzieli ją odległość 12,75 lat świetlnych. Charakteryzuje się niewielkimi rozmiarami (jej promień wynosi około 0,3 promienia Słońca) i masą (0,274 masy Słońca). Jej nazwa pochodzi od nazwiska holenderskiego odkrywcy, astronoma Jacobusa Corneliusa Kapteyna, który odkrył jej wyjątkowo duży ruch własny.

Dzięki nowym badaniom i obserwacjom, m.in. z wykorzystaniem spektrometru HARPS z obserwatorium La Silla należącego do Europejskiego Obserwatorium Południowego, udało się ustalić pewne parametry planet okrążających gwiazdę Kapteyna.

Okazuje się, że masa planety Kapetyn b pięciokrotnie przewyższa masę Ziemi, a jej pełny obieg wokół gwiazdy trwa 48 dni. Badacze ustalili, że panujące na niej warunki sprzyjają występowaniu wody w stanie ciekłym. Kapteyn c jest zdecydowanie większa - podobniej jak jej odległość od słońca. Wynika z tego, że na powierzchni mogą panować bardzo niskie temperatury.

Dowiedz się więcej na temat: astronomowie