Pierścienie Saturna odkrywają swoje tajemnice

Misja Cassini skończyła się prawie dwa lata temu, ale docierające na Ziemię dane wciąż zaskakują naukowców. Najnowsze dotyczą spektakularnych pierścieni Saturna.

Pierścienie - nazwane od A do G w kolejności odkrycia - są systemem zmiennym. Są strukturami dość młodymi w porównaniu do samej planety, bo powstały między 10 a 100 mln lat temu. Pierścienie nie są strukturami stałymi - mają większe i mniejsze przerwy.

Uczeni znaleźli dowody sugerujące, że smugi w pierścieniu F pochodzą od grupy bliżej nieokreślonych impaktorów. Nie były one asteroidami, które przecięły orbitę Saturna, ale materiałem już krążącym wokół planety.

Nie wiemy, dlaczego materiał tworzący pierścienie Saturna jest zorganizowany w trzy różne wzory: gładkie, chropowate i smugowate wzory ograniczają się głównie do oddzielania poszczególnych pasów na orbicie Saturna.

Głównym składnikiem pierścieni jest lód wodny. Materiały organiczne prawdopodobnie nie występują lub pojawiają się jedynie w ilościach szczątkowych. Gdyby było inaczej, naukowcy by je dostrzegli.

Dowiedz się więcej na temat: Sonda kosmiczna | Saturn