Odkryto pierwszy pulsar poza Drogą Mleczną

Astronomom udało się odkryć pierwszy pulsar poza Drogą Mleczną emitujący promieniowanie gamma.

Niezwykły obiekt znajduje się  Mgławicy Tarantula w Wielkim Obłoku Magellana i jest oddalony od Ziemi o 163 tys. lat świetlnych. Nie jest to miejsce przypadkowe, gdyż Mgławicę Tarantula uznaje się za najbardziej aktywny rejon formowania gwiazd w Wielkim Obłoku Magellana, a tym samym jedno z najsilniejszych źródeł promieniowania gamma. Do tej pory astronomowie nie przypuszczali jednak, że jego źródłem jest pulsar.

- Jeden pulsar jest odpowiedzialny za niemal połowę promieniowania gamma emitowanego z Mgławicy Tarantula. To niesamowite - powiedział Pierric Martin z Narodowego Centrum Badań Naukowych (CNRS).

Astronomowie zidentyfikowali dwa pulsary w Mgławicy Tarantula - PSR J0540-6919 i PSR J0537-6910. Pierwszy obraca się z prędkością poniżej 20 obr./s, a drugi ponad 60 obr./s. Pomimo, że gwiazdy są znane od lat, to promieniowanie gamma pochodzące z PSR J0540-6919 wychwycono dopiero teraz.

PSR J0540-6919 to młody pulsar - ma zaledwie 1700 lat. Większość znanych uczonym pulsarów liczy sobie co najmniej 10 tys. lat. Kolejne są wychwytywane przez Teleskop Fermiego.

Dowiedz się więcej na temat: Kosmos | pulsar | promieniowanie gamma