Odkryto nowy typ supernowych

Astronomowie zaobserwowali nowy rodzaj eksplozji, który może być najpotężniejszą klasą supernowych, jakie znamy.

Naukowcy z Uniwersytetu Królowej w Belfaście wykorzystali teleskopy w Chile i na Hawajach do detekcji wielu interesujących obiektów. Najjaśniejszy z nich to PS1-10adi znajdujący się w galaktyce oddalonej od nas o 2,4 mld lata świetlne.

Ten wybuch energii był znacznie jaśniejszy niż zwykła supernowa. Po raz pierwszy zaobserwowano go w 2010 r., ale astronomowie przyglądali się mu przez 3 lata. Supernowe zwykle gasną w mniej niż rok.

- Odkrycie, którego dokonaliśmy ujawniło eksplozje zdolne do uwolnienia energii dziesięć razy większej niż zwykłe eksplozje. Nasze badania pokazują, że takie wydarzenia nie są zbyt rzadkie i stanowią wyzwanie dla naszej wiedzy o eksplozjach gwiazd - powiedział dr Cosimo Inserra z Uniwersytetu w Southampton.

PS1-10adi nie jest jedynym typem nowych eksplozji, które ostatnio zaobserwowali naukowcy. Astronomowie uważają, że istnieje klasa supernowych, których wcześniej nie znaliśmy. Ich aktywność może być powiązana z czarnymi dziurami.

Dowiedz się więcej na temat: Kosmos | Supernowa | gwiazdy