Odkryto nową superziemię 32 lata świetlne od nas

Astronomowie odkryli nową superziemię oddaloną zaledwie o 32 lata świetlne od Układu Słonecznego. Egzoplaneta orbituje wokół jasnego czerwonego karła oznaczonego jako GJ 536, ma masę 5,4 razy większą od Ziemi i okres obiegu wokół gwiazdy trwający niespełna 9 dni.

Jest mało prawdopodobne, że planeta nazwana GJ 536 b jest zdatna do zamieszkania. Naukowcy przypuszczają, że w tym układzie gwiezdnym znajdują się także inne światy, które mogą być bardziej przyjazne dla życia.

- Do tej pory jedyną planetą jaką odkryliśmy jest GJ 536 b, ale wciąż monitorujemy ten układ gwiezdny. Skaliste planety zwykle występują w grupach, zwłaszcza wokół gwiazd tego typu, a my jesteśmy całkiem pewni, że wokół gwiazdy GJ 536 znajdziemy inne światy o mniejszej masie. Jesteśmy przygotowani na wykorzystanie zjawiska tranzytu egzoplanety, w celu określenia jej promienia i średniej gęstości - powiedział Alejandro Suarez Mascerano, główny autor odkrycia.

Astronomowie mają nadzieję odkryć system podobny do Trappist 1, na który składa się czerwony karzeł i trzy skaliste planety znajdujące się w jej ekosferze. Gwiazda ma również podobny cykl magnetyczny, co Słońce, chociaż znacznie krótszy okres - trzy lata zamiast 11. Wszystkie te cechy sprawiają, że GJ 536 b jest niezwykle atrakcyjnym obiektem.

- Ta skalista egzoplaneta orbituje wokół gwiazdy znacznie mniejszej i chłodniejszej niż Słońce. Ale jest wystarczająco blisko, by docierały do niej spore ilości promieniowania - powiedział Jonay Isai Gonzalez, współautor badań.

Obserwacje egzoplanety GJ 536 b były prowadzone przez wiele różnych obserwatoriów.

Dowiedz się więcej na temat: egzoplaneta | Egzoplaneta | Kosmos | czerwony karzeł