Odkryto najszybszy wiatr ultrafioletowy w pobliżu czarnej dziury

Astronomowie odkryli najszybsze wiatry w zakresie ultrafioletu emitowane w pobliżu supermasywnej czarnej dziury. To pierwsza tego typu obserwacja w historii.

Naukowcy wiedzą o istnieniu tzw. wiatrów kwazarowych od późnych lat 60. ubiegłego wieku. Przynajmniej jeden na cztery znane kwazary je ma. Każdy kwazar składa się z dysku gorącego gazu otaczającego supermasywną czarną dziurę. Dyski takie są większe od orbity Ziemi wokół Słońca i gorętsze od powierzchni naszej gwiazdy. Kwazary występują w centrach masywnych galaktyk, niemal w całym obserwowalnym wszechświecie.

- Mówimy o wiatrach osiągających prędkość 20 proc. prędkości światła, czyli ponad 200 mln km/h. Mamy podstawy, by wierzyć, że istnieją jeszcze potężniejsze wiatry kwazarowe - powiedział Jesse Rogerson z Uniwersytetu York, autor badań.

Do badań przeprowadzonych przez zespół Rogersona wykorzystano dane pochodzące ze Sloan Digital Sky Survey, dzięki czemu zidentyfikowano nowe emisje promieniowania z kwazarów. Najbardziej interesujące 100 obiektów poddano obserwacji przy pomocy podwójnych teleskopów Obserwatorium Gemini na Hawajach i w Chile.

- Nie tylko potwierdziliśmy najszybszy jak dotąd wiatr ultrafioletowy, ale odkryliśmy również nowy wiatr w tym samym kwazarze poruszający się nieco wolniej, z prędkością ok. 140 mln km/h. Planujemy nadal obserwować ten niezwykły obiekt i zobaczyć jak sytuacja się rozwinie - powiedział Rogerson.

Wiatry kwazarowe są istotne w procesie formowania galaktyk. W trakcie ich narodzin, wiatry kwazarowe wyrzucają materię na zewnątrz, hamując tym samym procesy gwiazdotwórcze. Gdyby wiatry kwazarowe nie istniały, gwiazd w dużych galaktykach byłoby znacznie więcej.

Dowiedz się więcej na temat: astronomowie | Czarna dziura | Kosmos | Kwazary