Odkryto najmłodszą egzoplanetę w historii

Astronomowie odkryli najmłodszą egzoplanetę w historii, orbitującą bardzo blisko swojej gwiazdy macierzystej. Detekcja obiektu znanego jako K2-33b pozwoli astronomom lepiej zrozumieć wczesne etapy formowania planet.

Kosmiczne teleskopy, takie jak Kepler i Hubble, do tej pory namierzyły już ponad 3000 obcych światów krążących wokół odległych gwiazd. Zdecydowana większość z tych gwiazd została utworzona ponad miliard lat temu, co oznacza, że same planety są na ogół na późnych etapach swojego życia.

Teraz udało się odnaleźć planetarnego młodzieniaszka, obiekt oznaczony jako K2-33b. Egzoplaneta jest nieznacznie większa od Neptuna i liczy sobie 5-10 mln lat, co czyni ją najmłodszym tego typu obiektem odkrytym do tej pory. Uzyskane przez astronomów dane wskazują, że planeta znajduje się bardzo blisko swojej gwiazdy macierzystej, co nie jest zgodne z aktualnymi teoriami dotyczącymi formacji planet.

Zwykle uważa się, że ciało niebieskie tak masywne i młode jak K2-33b powinno znajdować się na dość odległej orbicie od swojej gwiazdy macierzystej. K2-33b znajduje się 10 razy bliżej swojej gwiazdy niż Merkury Słońca.

- Ziemia ma w przybliżeniu 4,5 mld lat. W porównaniu do naszej planety, K2-33b jest bardzo młoda. Można pomyśleć o niej jak o niemowlaku - powiedział Trevor David z Caltech.

Obecnie astronomowie rozważają dwie teorii tłumaczące, jak planeta K2-33b mogła znaleźć się tak blisko swojej gwiazdy: mogła przemieścić się w procesie zwanym migracją w dysku albo powstać dokładnie tam, gdzie się teraz znajduje. Niezbędne są jednak kolejne obserwacje i badania.

Dowiedz się więcej na temat: Kosmos | egzoplaneta | Egzoplaneta