Odkryto gigantyczne gwiazdy - skąd się wzięły?

Kosmiczny Teleskop Hubble'a znów odkrył coś niezwykłego. Urządzenie to tym razem zidentyfikowało 9 ogromnych gwiazd o masach przekraczających 100 mas Słońca. To największa tego typu gromada w znanym nam wszechświecie.

Supermasywne gwiazdy w gromadzie R136 znajdują się na obrzeżach Drogi Mlecznej, w Mgławicy Tarantula i są oddalone od nas o 170 tys. lat świetlnych. R136 to gromada młodych gwiazd o średnicy zaledwie kilku lat świetlnych. Gwiazdy składające się na R136 emitują energię głównie w ultrafiolecie, co też udało się wychwycić Kosmicznemu Teleskopowi Hubble'a.

W gromadzie R136 wykryto co najmniej 9 gwiazd o masie ponad 100 mas Słońca. Są one nie tylko wyjątkowo masywne, ale i jasne. Ich obserwacje mogą pomóc astronomom odpowiedzieć na wiele kluczowych pytań dotyczących procesu formowania się masywnych gwiazd.

Już w 2010 r. wewnątrz gromady R136 odkryto 4 gwiazdy o masach przekraczających 150 mas Słońca. Była to ogromna niespodzianka dla astronomów, bo gwiazdy przekraczały górny limit masy dla gwiazdy, który wówczas akceptowano. Najnowsze obserwacje wskazują, że gwiezdne behemoty wcale nie są tak rzadkie, jak nam się wydawało.

Pochodzenie gigantycznych gwiazd wciąż jest nieznane. Sugerowano, że mogą one powstawać w wyniku łączenia się mniejszych gwiazd, ale taki scenariusz nie może odpowiadać za wszystkie masywne gwiazdy, zwłaszcza umieszczone wewnątrz jednej gromady.

Dowiedz się więcej na temat: Kosmos | gwiazdy | Kosmiczny Teleskop Hubble'a