Odkryto dziwną egzoplanetę z atmosferą pełną tlenku węgla

Astronomowie odkryli egzoplanetę inną niż wszystkie, okrytą warstwą duszącego tlenku węgla.

Egzoplaneta WASP-18b znajduje się 325 lat świetlnych od Ziemi i ma atmosferę pełną tlenku węgla nietypowego pochodzenia.

- Skład WASP-18b nie spełnia wszystkich oczekiwań. Nie znamy żadnej innej planety pozasłonecznej, w której tlenek węgla całkowicie dominuje w górnej atmosferze - powiedział Kyle Sheppard z Goddard Space Flight Center.

Planeta, która jest 10 razy większa od Jowisza, została zbadana przy użyciu Kosmicznego Teleskopu Hubble'a i Kosmicznego Teleskopu Spitzera. Okrąża swoją gwiazdę w 23 godziny i jest oddalona od niej o 3,1 mln km. To 50 razy bliżej niż dystans Ziemi i Słońca.

WASP-18b należy do grupy gorących jowiszów, gigantycznych planet, które krążą bardzo blisko swojej macierzystej gwiazdy. Dogłębne analizy wykazały, że planeta ma atmosferę, w której jest za dużo tlenku węgla i bardzo mało pary wodnej.

- Jedynym spójnym wyjaśnieniem danych jest nadmiar tlenku węgla i bardzo niewielka ilość pary wodnej w atmosferze WASP-18b. Ta rzadka kombinacja czynników otwiera nowe okno na nasze rozumienie procesów fizycznych i chemicznych w atmosferach egzoplanet - powiedział Nikku Madhusudhan z Uniwersytetu w Cambridge, współautor badań.

Uważa się, że planeta zawiera 300 razy więcej ciężkich pierwiastków niż inne gazowe olbrzymy, co sugeruje, że podczas jej formowania połączyło się więcej bloków lodowych. Póki co, naukowcy nie spekulują czy na WASP-18b mogą istnieć jakiekolwiek organizmy żywe.

Dowiedz się więcej na temat: Kosmos | egzoplaneta | Egzoplaneta | atmosfera