Nowe odkrycia dotyczące supernowych stawiają kolejne pytania

Nowo odkryta supernowa ujawnia wzorzec, który sprawia, że geneza tych niezwykłych ciał niebieskich staje się jeszcze bardziej tajemnicza, niż do tej pory sądzono.

Supernowe Ia są kluczowe w produkcji pierwiastków we wszechświecie, a także używa się ich do pomiaru odległości między ciałami niebieskimi. Mechanizm, który wyzwala wybuch supernowej typu Ia od dawna pozostaje zagadką. Dlatego tak ważne jest uchwycenie tego zjawiska "na żywo".

Na początku roku odkryto supernową typu Ia SN 2018oh. Astronomowie zdali sobie sprawę, że obiekt ten wyglądał nietypowo przez kilka pierwszych dni swojego istnienia.

Supernowe Ia pochodzą z eksplozji termojądrowych białych karłów - jąder pozostałych po gwiazdach podobnych do Słońca. Aby zainicjować eksplozję, materia musi zostać przechwycona przez białego karła od gwiazdy towarzyszącej. Sposób, w jaki gwiazda towarzysząca przekazuje paliwo był tematem debat od dawna.

Do tej pory uważano, że promieniowanie obserwowane podczas wczesnych etapów życia supernowych pochodzi od białego karła zderzającego się z gwiezdnym towarzyszem. Obserwacje przeprowadzone przez zespół Anthony'ego Piro wykluczają tę hipotezę. Według uczonych, mogą istnieć dwa podtypy supernowych Ia - takie, które ujawniają wczesną emisję oraz takie, które tego nie robią.

Dowiedz się więcej na temat: Kosmos | Supernowa