Naukowcy znają skład atmosfery pierwszej Superziemi

Naukowcom po raz pierwszy udało się przeanalizować atmosferę egzoplanety należącej do grupy tzw. Superziemi – donosi serwis Physorg powołujący się na publikację z „Astrophysical Journal”. Co udało się ustalić?

Celem naukowców była 55 Cancri e - obiekt o masie ośmiokrotnie większej od Ziemi, znajdujący się układzie 55 Cancri oddalonym od naszej planety o 40 lat świetnych. Z pomocą Kosmicznego Teleskopu Hubble’a i nowych technik analitycznych badaczom udało się określić, że w skład jej atmosfery wchodzą wodór oraz hel. Nie stwierdzili jednak śladów pary wodnej.

- Jest to bardzo ekscytujące odkrycie, ponieważ po raz pierwszy udało się nam stwierdzić obecność gazów w atmosferze superziemi. Podejrzewamy, że znaczne ilości wodoru i helu pochodzą z mgławicy, w której powstała - powiedział Angelos Tsiaras, jeden z autorów pracy.

Większość planet typu superziemia znajdujących się w naszej galaktyce przypomina właśnie 55 Cancri e. Są kilkukrotnie większe od Ziemi, ale wciąż mniejsze od gazowych olbrzymów. 55 Cancri e jest jednak na swój sposób wyjątkowa, ponieważ okrąża swoją gwiazdę po bardzo małej orbicie. Rok na niej trwa zaledwie 18 godzin, a temperatura na powierzchni przekracza 2000 stopni Celsjusza.

Dowiedz się więcej na temat: superziemia | 55 Cancri e | egzoplaneta