Nasza galaktyka porusza się jak flaga na wietrze

Naukowcy odkryli, że nasza galaktyka wykonuje bardzo nietypowe ruchy, które przypominają... łopot ogromnej flagi na wietrze.

Droga Mleczna znajduje się w ciągłym ruchu. Będąc galaktyką spiralną obraca się wokół swojego centrum, ale wykonuje także ruchy prostopadłe do jej płaszczyzny. Skąd one pochodzą?

Niezwykłe odkrycie to efekt długotrwałych obserwacji prawie pół miliona gwiazd krążących wokół Słońca w ramach eksperymentu pomiaru prędkości radialnej (RAVE). Dokonał go międzynarodowy zespół badaczy pod kierownictwem Mary William z Leibniz Institute for Astrophysics.

Astronomowie stworzyli złożone modele 3D, które umożliwiły im obserwację wykonywanych przez gwiazdy ruchów, często naprawdę nietypowych. Badacze wywnioskowali, że nasza galaktyka wykonuje ruchy przypominające kształt rozchodzącej się chaotycznej fali. Astronomowie przypuszczają, że są one spowodowane fluktuacjami będącymi pozostałościami wcześniejszych, mniejszych galaktyk wchłoniętych przez naszą lub po prostu mieszaniem się ramion Drogi Mlecznej.

Dowiedz się więcej na temat: droga mleczna | astronomowie | Galaktyka | Kosmos