Największa struktura we wszechświecie

Przez długi czas astronomowie przypuszczali, że największym obiektem we wszechświecie jest tzw. Wielka Ściana Sloan. Teraz wiedzę muszą zrewidować, bo odkryto strukturę jeszcze większą.

Najpierw odkryto istnienie Wielkiej Ściany - wielkoskalowej struktury wszechświata złożonej z supergromad galaktyk. Wielka Ściana jest oddalona od Ziemi o ok. 200 mln lat świetlnych i ma rozmiary 500 na 300 na 15 mln lat świetlnych. Przez wiele lat przypuszczano, że jest to największy obiekt we wszechświecie, ale w 2003 r. odkryto coś jeszcze większego.

Wielka Ściana Sloan to ogromna struktura typu włókno, która składa się z supergromad galaktyk. Obiekt znajduje się w kierunku gwiazdozbioru Panny, ok. 1 mld lat świetlnych od Układu Słonecznego. Wielka Ściana Sloan ma długość 1,37 mld lat świetlnych, co jest aż o 80 proc. więcej niż w przypadku odkrytej wcześniej Wielkiej Ściany. Okazuje się jednak, że są we wszechświecie struktury jeszcze większe.

Obecnie za największą strukturę we wszechświecie uznaje się Wielką Ścianę Herkules-Korony Północnej (Her-CrB GW). Astronomowie szacują, że obiekt ten ma długość ponad 10 mld lat świetlnych. Podobnie jak Wielka Ściana Sloan, Her-CrB GW to struktura typu włókno, składająca się z gromad galaktyk i grup kwazarów. Jej długość stanowi 10 proc. długości obserwowanego wszechświata. Szerokość obiektu jest znacznie mniejsza, bo wynosi tylko 900 mln lat świetlnych. Her-CrB GW znajduje się na granicy gwiazdozbioru Herkulesa i Korony Północnej.

- Her-CrB GW to największa struktura obserwowanego wszechświata. Obiekt ten to zagadka - według teoretycznych obliczeń nie powinien istnieć, a jednak istnieje - powiedział Jon Hakkila, astrofizyk z College of Charleston in South Carolina.

Mimo iż brzmi to absurdalnie, naukowcy przewidują, że we wszechświecie mogą znajdować się struktury jeszcze większe niż Her-CrB GW.

Dowiedz się więcej na temat: astronomowie | Kosmos | Kwazary | Wszechświat | Galaktyka