Najczystszy i najmasywniejszy brązowy karzeł w historii

Astronomowie odkryli SDSS J0104+1535 - najczystszego i najmasywniejszego brązowego karła, zwanego także "nieudaną gwiazdą", który składa się niemal w całości z czystego wodoru i helu.

Brązowe karły są ogromnymi ciałami niebieskimi, katalogowanymi gdzieś pomiędzy aktywnymi gwiazdami a planetami. Nazywane są "nieudanymi gwiazdami", ponieważ nie dysponują wystarczającą masą, by zachodziły w nich reakcje syntezy jądrowej przekształcające wodór w hel, umożliwiające uwalnianie energii i "świecenie". Są jednak znacznie większe od planet.

Brązowy karzeł SDSS J0104+1535 należy do tzw. halo galaktycznego - najbardziej zewnętrznego obszaru Drogi Mlecznej, składającego się z najstarszych gwiazd. SDSS J0104+1535 znajduje się 750 lat świetlnych od Ziemi w Gwiazdozbiorze Ryb i składa się w 99,99 proc. z wodoru i helu. Jest to obiekt 250 razy czystszy od Słońca. Brązowy karzeł ten powstał ok. 10 mld lat temu, a jego masa oscyluje wokół 90 mas Jowisza. To najmasywniejszy odkryty do tej pory brązowy karzeł.

- Nie spodziewaliśmy się obserwacji tak czystych brązowych karłów. Odnalezienie jednego z nich sugeruje, że może być ich więcej. Byłbym bardzo zaskoczony, gdyby we wszechświecie nie było podobnych, równie masywnych obiektów - powiedział astrofizyk ZengHua Zhang.

Ubiegłoroczne badania sugerują, że górna atmosfera brązowych karłów może stanowić potencjalne siedlisko obcych form życia.

Dowiedz się więcej na temat: Kosmos | brązowy karzeł | astronomowie