Księżyce Saturna są młodsze niż przypuszczano

Najnowsze pomiary sondy Cassini wykazały, że jądro Saturna jest nieco bardziej elastyczne niż dotychczas sądzona. I właśnie ten fakt jest odpowiedzialny za odpychanie księżyców tej planety.

Astronomowie wiedzieli, że grawitacja masywnych księżyców Saturna oddziałuje na skaliste jądro planety, które jest 18 razy większe od Ziemi. Okazuje się jednak, że wybrzuszenie jądra Saturna jest większe niż przypuszczano, a to z kolei wpływa na odpychanie księżyców planety.

Ponieważ księżyce Saturna wciąż znajdują się stosunkowo blisko planety, muszą być młodsze od poprzednich szacunków. Gdyby faktycznie ich wiek był taki, jak pierwotnie szacowano, to znajdowałyby się one znacznie dalej od centrum grawitacyjnego najbardziej niezwykłej planety Układu Słonecznego.

- Każdy z przeprowadzonych pomiarów przez sondę Cassini zmienia nasz pogląd na układ Saturna, wywracając nasze stare teorie do góry nogami. Wystarczy jeden dobry statek kosmiczny, by uzmysłowić nam, jak bardzo się myliliśmy w przeszłości - powiedział Radwan Tajeddine, współautor badań z Instytutu Cornella.

Aby najnowsze odkrycie było możliwe, naukowcy musieli zmierzyć współczynnik rozpraszania, który jest związany z prędkością oddalania się księżyców oraz numery Love'a, które są miarą sztywności planety.

Te dwie wartości są trudne do zbadania, gdyż są one ze sobą powiązane - mimo oddalania się, księżyce wywierają siły wpływowe na planetę. Astronomowie postanowili zatem przyjrzeć się czterem najmniejszym księżycom Saturna, która są odpychane od planety, ale nie wywierają na nią zbyt dużego wpływu.

Księżyce te to Telesto, Kalipso, Helena i Polideukes. Są to unikatowe obiekty, uwięzione w określonym miejscu przez siły równoważące Saturna i większych księżyców - Tetydy i Dione. Ich orbita jest nieznacznie zniekształcana przez jądro Saturna i sonda Cassini była w stanie to oddziaływanie zmierzyć.

Badacze odkryli również, że inny księżyc - Rhea - oddala się 10 razy szybciej niż inne księżyce Saturna. Oznacza to, że współczynnik rozpraszania może zmieniać się wraz z odległością, choć nie ma na to jednoznacznych dowodów.