Astronomowie odkryli najodleglejszą galaktykę

​Astronomowie odkryli najodleglejszą galaktykę. Obiekt ten może pomóc naukowcom lepiej poznać zjawiska zachodzące we wszechświecie bezpośrednio po Wielkim Wybuchu.

Najbardziej oddalona od Ziemi galaktyka powstała 13,1 mld lat temu. Ale ponieważ wszechświat się rozszerza, obiekt ten teraz znajduje się w odległości 30 mld lat świetlnych od Ziemi. Galaktyka została znaleziona dzięki Kosmicznemu Teleskopowi Hubble'a. Dzielący ją od Ziemi dystans został potwierdzony przez naziemne obserwatorium Kecka na Hawajach.

Najodleglejsza galaktyka została oznaczona jako z8_GND_5296. Odkrycie astronomów zostało opublikowane w jednym z ostatnich wydań prestiżowego "Science".

- To najodleglejsza galaktyka, której istnienie potwierdziliśmy. Powstała ok. 700 mln lat po Wielkim Wybuchu. Teraz, z uwagi na rozszerzanie się wszechświata, znajduje się w odległości aż 30 mld lat świetlnych od Ziemi - powiedział Steven Finkelstein z University of Texas w Austin.

Galaktyka z8_GND_5296 jest stosunkowo mała w skali kosmicznej. System stanowi zaledwie 1-2 proc. masy Drogi Mlecznej.

Dowiedz się więcej na temat: astronomowie | Galaktyka | Kosmos | droga mleczna