Blokada drogowa – jak zatrzymać 30-tonową ciężarówkę?

Na rynku nie brakuje firm specjalizujących się w produkcji i montażu bardzo wytrzymałych, automatycznie wysuwanych blokad drogowych. Po tragicznych wydarzeniach z Berlina, zainteresowanie takimi rozwiązaniami zapewne znowu wzrośnie.

Jak zatrzymać pędzącą z prędkością 80 kilometrów na godzinę, ważącą około 30 ton ciężarówkę? Jak się okazuje, takie rozwiązania są dostępne na rynku. Korzystają z nich budynki rządowe, wojskowe i siedziby prywatnych korporacji. Firmy odpowiedzialne za takie rozwiązania pracują latami od optymalizacją, testami i zdobywaniem atestów dla swoich mechanizmów.

Reklama

Specjalne blokady, takie jak na przykład Heald Commander, wystają nad ziemią na wysokość 1,2 metra - to wystarczy, aby powstrzymać 30-tonową ciężarówkę. Polskie prawo dopuszcza maksymalną całkowitą masę zestawu, czyli ciągnika z naczepą, kontenerem oraz z towarem, nie większą niż 40 ton. Średnia waga samochodu z naczepą w Polsce to około 15 ton. 

Cały mechanizm opisywanego zabezpieczenia umieszczany jest pod ziemią na głębokości 1,5 metra. Blokada potrafi wysunąć się w około 1,5 sekundy. Można ją uruchomić zdalnie albo automatycznie - jeśli na trasie zamontowano odpowiednie czujniki. Liczba zamówień na takie, i jemu podobne, rozwiązania miała wzrosnąć po dramatycznych wydarzeniach z Nicei z lipca tego roku.

Coraz częściej na terenie miast, szczególnie w okolicach ambasad i konsulatów, można znaleźć zamontowane superwytrzymałe, wysuwające się słupki automatyczne. Te najwyższej klasy potrafią zatrzymać pojazd ważący do 7 ton i poruszający się z prędkością do 64 kilometrów na godzinę. Montaż tego typu słupów nie stanowi większego problemu - wystarczy otwór na głębokość 10 centymetrów. Słupki często są praktycznie niewidoczne. Wysuwają się błyskawicznie - w mniej niż jedną lub dwie sekundy (zależnie od modelu).

Dwa podobne do siebie zamachy, przeprowadzone na przełomie kilku miesięcy, oznaczają, że zapewne coraz częściej będziemy świadkami montowania blokad i słupków drogowych w nefralgicznych częściach miast, a odpowiedzialne za ich produkcję firmy będą pracowały nad kolejnymi iteracjami swoich technologii.

Wszystkie najważniejsze informacje o zamachu w Berlinie można znaleźć pod tym linkiem