Microsoft Imagine Cup 2014 - najciekawsze projekty

Od pierwszej edycji Microsoft Imagine Cup studenci z całego świata zmieniają świat na lepsze. Poprzez innowacyjne rozwiązania usiłują poprawiać jakość życia i stan zdrowia osób najbardziej potrzebujących. W tym roku naszą uwagę zwrócili nie tylko Polacy, ale również drużyny z Australii i Kataru. Dzięki nim łatwiejsze stanie się diagnozowanie anemii i praca z dziećmi autystycznymi.

Warto przypomnieć, że polska drużyna Power of Vision zaprezentowała system umożliwiający obsługę komputera osobom sparaliżowanym. Stało się to możliwe dzięki urządzeniu Kinect for Windows oraz specjalnej aplikacji. Oba te elementy plus zwykły komputer wyposażony w system Windows 7 lub 8 pozwalają na obsługę programów oraz gier tylko i wyłącznie przy pomocy mowy, ruchów głowy i ust. Rozwiązanie jest tanie i skuteczne, więc może na nie liczyć bardzo wiele osób, które do tej pory były uzależnione wyłącznie od pomoc bliskich.

Na prezentacji drużyn z kategorii Projekty Społeczne zwróciliśmy uwagę również na dwie inne ekipy. Jedna zaproponowała rozwiązanie z dziedziny diagnostyki, natomiast druga ma pomysł, w jaki sposób angażować w zabawę dzieci autystyczne.

Reklama

EYENAEMIA - Australia

Około 2 mld osób na całym świecie cierpi na niedokrwistość. Problem dotyczy szczególnie krajów Afryki i Ameryki Południowej, gdzie wykrywa się ją bardzo późno lub wcale, ponieważ nie ma do tego odpowiednich miejsc i pieniędzy. Studenci z Australii wpadli na pomysł, w jaki sposób ludzie mogą sami zdiagnozować u siebie tę chorobę. Aby tego dokonać, nie potrzebują wizyty u lekarza czy specjalistycznych narzędzi, wystarczy telefon z aparatem fotograficznym i wzorzec z kolorami. Jak to działa?

"Pacjent" musi odsłonić dno oka, przystawić do niego wzorzec i zrobić zdjęcie. Przy pomocy odpowiedniej aplikacji należy je wysłać i poczekać, aż system dokona analizy danych. Po chwili otrzymujemy wynik - wartość liczbową, którą należy odnieść do skali. To wystarczy, aby przekonać się, czy znajdujemy się wśród wspomnianych dwóch miliardów chorych. Dopiero ta informacja jest podstawą do dalszego diagnozowania i leczenia.

Skuteczność systemu wynosi 95 proc., a w ciągu sześciu tygodni skorzystało z niego 900 osób. Co szczególnie istotne - im więcej zdjęć podlega analizie, tym lepszy staje się system. Mało tego, do badania można wykorzystać dowolny telefon wyposażony w aparat fotograficzny, a zdjęcie nie musi być w wysokiej rozdzielczości.

Zespół z Australii był jednym z moich faworytów. Podobnie pomyślało również jury na pierwszym i finałowym etapie rozgrywek, ponieważ EYENAEMIA zdobyła puchar Microsoft Imagine Cup wygrywając w finale z Rosją i Nową Zelandią.

- Najciekawsze projekty tegorocznego Imagine Cup dotyczyły diagnostyki i rehabilitacji. W jaki sposób ludzie wykorzystują internet i dane do rozwiązywania ważnych problemów. Najciekawsza moim zdaniem służy do diagnozowania anemii. Jest to proste i praktyczne rozwiązanie - powiedział w rozmowie z INTERIA.PL Kurt Steck, general manager for Audience and Platform Marketing of Microsoft Corp.

I Copy You - Katar

Żeński zespół z Kataru zamierza pomagać dzieciom autystycznym, a najważniejszym elementem rozwiązania jest niewielki i bardzo sympatyczny robot. Jego zadanie polega na wykonywaniu różnych czynności - najczęściej powtarzaniu ruchów dziecka lub wychowawcy, co jest możliwe dzięki wykorzystaniu kontrolera Kinect. Druga opcja interakcji z robotem opiera się na grach. Na razie jest ich kilka - dla różnych przedziałów wiekowych.

Obecność robota jest tutaj nieprzypadkowa. Taka zabawka zdecydowanie skuteczniej od człowieka skupia uwagę dzieci autystycznych, które mają ogromny problem właśnie z utrzymywaniem kontaktu wzrokowego. System spisuje się znakomicie i będzie dostępny komercyjnie. Kosztuje jednak ponad 600 dol., a w skład wchodzą robot, Kinect oraz zestaw gier.

Brainy Studio - Rosja

Na uwagę zasługuje również drużyna z kategorii Gry, a dokładnie rosyjskie Brainy Studio. W produkcji o nazwie TurnOn wcielimy się w postać iskry, której zadanie polega na przywróceniu pewnemu miastu energii elektrycznej. Całość została opatrzona piękną oprawą graficzną i dźwiękową, a sama rozgrywka jest bardzo przyjemna. W grze zmierzymy się z kilkudziesięcioma etapami przerywanymi dodatkowymi poziomami specjalnymi, w których nasz bohater musi poruszać się po przewodach w rytm muzyki.

Produkcja Brainy Studio jest bardzo dojrzała, a jej prezentacja została poprowadzona po mistrzowsku. Grę w wersji demonstracyjnej można już pobrać ze sklepu Windows Phone Marketplace. Wszystkie te czynniki zadecydowały o sukcesie studentów zza naszej wschodniej granicy, ponieważ znaleźli się w trójce finalistów walczących o puchar Imagine Cup.

Microsoft nie przestanie pomagać studentom

Imagine Cup to przede wszystkim sposób zaangażowania młodych ludzi w pracę nad swoimi projektami. Microsoft wspiera ich m.in. swoimi narzędziami i trenerami. Na początku wskazuje drogę, ale reszta zależy tego, jak wykorzystają daną im szansę.

- Chcemy inspirować i angażować studentów z całego świata, aby wprowadzali swoje pomysły na rynek. W przyszłości wciąż będziemy chcieli ich wspierać takimi projektami jak Imagine Cup czy obozami Imagine Camps. Wspieramy również lokalnie, dając młodym ludziom narzędzia do tworzenia skomplikowanych projektów. Dzięki temu dzieciaki mogą zapoznawać się z nowymi technologiami, czasami w naprawdę młodym wieku - powiedział Steck.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: imagine cup 2014 | anemia | gry
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy