Zagadki przyrody

Organizm otrzymał nazwę po Lordzie Vaderze

Niektórzy biolodzy marzą o odkryciu nowego gatunku, by mogli nadać mu nazwę po członku rodziny lub słynnej osobie. Inni szukają dalszych inspiracji, choćby wśród bohaterów "Gwiezdnych wojen". Nowo odkryty gatunek skrzypłocza został nazwany Vaderlimulus tricki.

Nazwa nie jest przypadkowa, ponieważ skorupa tego wymarłego skorupiaka przypomina maskę Dartha Vadera. Nic więc dziwnego, że kreatywny biolog postanowił skorzystać z analogii i nazwać zwierzę w tak nietuzinkowy sposób.

Skrzypłocze, które są bardziej spokrewnione ze skorpionami i pająkami niż krabami, należą do wielkich ocalałych mieszkańców Ziemi. Wciąż żyją cztery gatunki skrzypłoczy, choć rodzaj ten obejmuje także wiele gatunków reliktowych. Najstarszych członków rodzaju skrzypłoczy datuje się na ok. 470 mln lat, chociaż Vaderlimulus tricki został znaleziony w skamieniałościach z triasu sprzed 245 mln lat.

Odkrycie zostało ogłoszone w "Neues Jahrbuch für Geologie und Paläontologie", najstarsze pismo paleontologiczne na świecie.

Większość skrzypłoczy jest do siebie podobna, niezależnie z jakiej epoki pochodzi. Vaderlimulus tricki ma niezwykłe proporcje ciała, które nadają mu dziwny wygląd. Naukowcy przypuszczają, że gatunek ten był częścią wymarłej rodziny Austrolimulidae. Uważa się, że był on mieszkańcem płytkich ujść rzek.

Dowiedz się więcej na temat: biologia | zwierzęta | paleontologia