Zagadki przyrody

Odkryto nowy gatunek pradawnego rekina

Naukowcy odkryli gatunek tajemniczego rekina związanego z megalodonem. Okazuje się, że ziemskie oceany były kiedyś bardziej przerażające niż nam się wydaje.

Odkryte szczątki tajemniczego rekina wielkości samochodu, są sprzed 20 mln lat temu. Zwierzę pływało wzdłuż wybrzeży Atlantyku i Pacyfiku. Nowy gatunek jest spokrewniona z megalodonem, czyli wymarłą rybą chrzęstnoszkieletową, największą ze znanych ryb drapieżnych, przodkiem dzisiejszych wielkich rekinów białych. Istnieje duża luka, obejmująca 45 mln lat, zanim pojawił się nowy gatunek.

- Fakt, że tak duży rekin o tak szerokiej dystrybucji geograficznej uniknął rozpoznania przez tak długi czas, pokazuje, jak wciąż niewiele wiemy o starożytnych morskich ekosystemach - powiedział Kenshu Shimada z Uniwersytetu DePaul, główny autor badań.

Nowo odkryty gatunek został nazwany Megalolamna paradoxodon. Nazwa gatunkowa paradoxodon odnosi się do faktu, że rekin pojawił się nagle w zapisach geologicznych, po tym jak podzielił się ze swoim najbliższym krewnym, Otodusem, ok. 45 mln lat wcześniej.

Do tej pory znaleziono tylko pięć 5-centymetrowych zębów nowego gatunku. Namierzono je w Kalifornii, Karolinie Północnej, Japonii i Peru, czyli miejscach obejmujących większość wybrzeży Pacyfiku i Atlantyku. Na podstawie tych szczątków, uczeni szacują, że rekin mieć 3,7 m długości, co czyni go znacznie mniejszego od megalodona (ten mógł mieć nawet 18  m długości). Szczątki odkrytego rekina sugerują, że żył on 23-2,6 mln lat temu. Megalolamna paradoxodon górował nad rybami średniej wielkości i był tylko nieco mniejszy od dzisiejszych żarłaczy białych.

Odnalezione zęby wyglądają podobnie do zębów współczesnych rekinów, z kilkoma drobnymi różnicami.

- Na pierwszy rzut oka, zęby Megalolamna paradoxodon wyglądają jak gigantyczne zęby rodzaju Lamna, który obejmuje współczesnego żarłacza śledziowego i rekin łososiowego. Ale kopalne zęby są zbyt mocne dla Lamna i pokazują mozaikę cech stomatologicznych przypominających rodzaj Otodus. Stwierdziliśmy zatem, że jest to nowy gatunek, który należy do rodziny Otodonitidae, bez bezpośredniego związku z Lamna - dodał Shimada.

Odkrycie nowego gatunku rekina uzupełnia naszą wiedzę o ewolucji tych ryb. Niezbędne są dalsze badania, ale wiele wskazuje na to, że już wkrótce światło dzienne ujrzy nowa klasyfikacja rekinów.

Dowiedz się więcej na temat: rekiny | Megalodon | ryby | Ocean