Zagadki przyrody

Odkryto nowy gatunek mozozaura

Naukowcy odkryli nowy gatunek mozozaura, morskiego dinozaura, z długim pyskiem podobnym do krokodyla, który żył między 66 a 72 mln lat temu.

Odkrycia dokonał zespół uczonych z Uniwersytetu Alberta pod kierownictwem Catie Strong. Współpracowali z nimi badacze z Uniwersytetu w Cincinnati i Uniwersytetu Flinders.

Naukowcy znają ponad tuzin gatunków mozozaurów. Stworzenia te osiągały nawet 17 m długości, a wyglądem przypominały nieco przerośniętego warana z Komodo. Nowo odkryty gatunek rządził w morzach i oceanach dzisiejszego Maroka pod koniec późnej kredy. Istnieje kilka różnic między nim a innymi znanymi mozozaurami.

Nowo odkryty organizm ma długi, wąski pysk z nakładającymi się zębami, podobny do tych, którymi dysponują współczesne krokodyle i aligatory. To jedno z przystosowań do określonej formy drapieżnictwa w ekosystemie. Do tej pory jednak uczeni nie widzieli tak wyraźnych adaptacji środowiskowych u mozozaurów.

Skamieniałości nowego mozozaura, znanego jako G.almaghribensis, odkryto w zamkniętej kopalni fosforanów w Maroku, która jest cennym źródłem szczątków wymarłych stworzeń. Zawierały one czaszkę metrowej długości i kilka pojedynczych kości. Nie odkryto nic, co mogłoby wyjaśnić przyczynę śmierci zwierzęcia.

Dowiedz się więcej na temat: dinozaury | skamieniałości | paleontologia