Zagadki przyrody

Odkryto nowy gatunek dziwnego dinozaura

W Brazylii odkryto trzy szkielety zupełnie nowego gatunku dinozaura. Obdarzone niesamowicie długimi szyjami, ale poruszające się na dwóch kończynach, zwierzęta te były jednymi z najdziwniejszych, jakie kiedykolwiek stąpały po Ziemi.

Żyjący ponad 225 mln lat temu Macrocollum itaquii jest najstarszym dinozaurem z długą szyją, jaki kiedykolwiek znaleziono. Miał ok. 3,6 m długości, 1,5 m wysokości i ważył 100 kg. Istniał zanim jeszcze supermasywne dinozaury pojawiły się na naszej planecie.

Analiza zębów Macrocollum itaquii sugeruje, że był on roślinożercą. Ponieważ rośliny nie dają tak dużo energii, jak mięso, gatunek ten musiał zjeść ich duże ilości, by być syty. Do tego przydała się długa szyja, podobnie jak dzisiaj korzystają z niej żyrafy.

Szczególnie ekscytującą cechą odkrycia jest fakt, że zawiera on trzy szkielety, a nie jeden. Sugeruje to, że gatunek ten nie był samotnikiem, a występował w grupach, nawet na wczesnym etapie ewolucji dinozaurów, które pojawiły się ok. 240 mln lat temu. Autorzy sugerują, że jest to najstarszy dowód zachowań społecznych wśród zauropodomorfów.

- Nowy gatunek pozwala na zdefiniowanie zestawu zmian anatomicznych, które kształtowały ewolucję zauropodomorfów w okresie od 233 do 225 mln lat temu. W tym czasie, oprócz osiągnięcia bardziej roślinnej diety, zauropodomorfy zwiększały rzozmiary ciała o 230 proc. i wykształciły się u nich długie szyje - powiedział Rodrigo Muller z Uniwersytetu Federalnego Santa Maria w Brazylii.

Zauropodomorfy, które pojawiły się później, miały ogromne rozmiary i były czworonożne.

Dowiedz się więcej na temat: dinozaury | zauropody | paleontologia