Mona Lisa - dzięki technologiom udało się „ożywić” dzieło sztuki
Komórka Samsunga odpowiedzialna za badania nad sztuczną inteligencją opublikowała materiał, w którym udało się im „ożywić” Mona Lisę. Inżynierowie wykorzystali obraz Da Vinciego, materiał wideo z aktorką i przede wszystkim sztuczną inteligencję, aby dokonać niemożliwego.
Całe przedsięwzięcie zostało opisane przez specjalistów z moskiewskiego biura Samsunga odpowiedzialnego za prace nad sztuczną inteligencją (link tutaj). Metoda zastosowana przez ekspertów polega na skopiowaniu najważniejszych punktów twarzy człowieka, a potem na umieszczeniu ich na twarzy osoby, która ma naśladować oryginał z przygotowanego nagrania.
W przypadku Mona Lisy wykorzystano nagranie z aktorką, a potem nałożono je na znany wszystkim obraz. Resztą zajął się algorytm SI - od początku do końca był on kluczowym elementem całego przedsięwzięcia i najważniejszym odkryciem.
Efekt można obejrzeć poniżej. Dzięki technologiom udało się "ożywić" m.in. zdjęcia Merlin Monroe i Alberta Einsteina.
Zasługa maszynowego uczenia
Materiał udostępniony przez rosyjskich inżynierów nie jest pierwszym takim wideo w sieci. Dwa lata temu przeanalizowano ponad 14 godzin przemówień i wywiadów byłego prezydenta USA. Potem, za sprawą specjalnej technologii wideo, połączyła wypowiedzi (audio) Obamy z jednym, konkretnym przemówieniem poprzedniego. Aby odpowiednio dopasować ścieżkę audio do ruchu ust, na dolną część twarzy naniesiono wcześniej zebrane fragmenty wypowiedzi prezydenta. Po procesie obróbki udało się - z drobnymi niedociągnięciami - zsynchronizować ścieżkę audio z ruchem ust.
Uczenie maszynowe (machine learning) to metoda samouczenia się maszyn w oparciu o analizę danych i odnajdywanie zawartych w nich wzorców. Dzięki algorytmom machine learning komputery mogą samodzielnie analizować dane oraz automatycznie tworzyć i dostosowywać modele w celu samodoskonalenia i nabywania nowej wiedzy, potrzebnej do rozwiązania zadanego problemu. Wszystko odbywa się w sposób zautomatyzowany, bez potrzeby wcześniejszego zaprogramowania przez człowieka.