W przestworzach

C919 trafi do certyfikacji - Chiny stworzyły rywala dla Airbusa i Boeinga?

Commercial Aircraft Corporation of China zakończyła konstruowanie samolotu C919. Wąskokadłubowy model ma być oficjalną konkurencją dla Airbusa i Boeinga.

Chińska firma COMAC sfinalizowała projekt swojego nowego, wąskokadłubowego samolotu C919. Cała konstrukcja ma być oficjalną odpowiedzią na Boeinga 737 MAX i Airbusa A320. Już niebawem chińskie organy regulacyjne będą nadzorowały ostateczne testy pierwszych lotów C919 - poinformował producent.

C919 to samolot, który ma być odpowiedzią na duże zapotrzebowanie największych chińskich przewoźników - Air China, China Eastern i China Southern. Na tym jednak ambicje COMAC się nie kończą. Przedsiębiorstwo będzie chciało poszukać klientów poza rynkiem krajowym, tym samym planując ekspansję na wiele regionów świata. Chiny chcą ewidentnie przełamać trwający od lat duopol Boeinga i Airbusa w świecie lotnictwa.

Reklama

COMAC informuje, iż w 2021 roku będzie starał się uzyskać oficjalny certyfikat zdolności do lotu dla modelu C919. Warto pamiętać, że Chiny były pierwszym krajem, w którym oficjalnie uziemiono felerne Boeingi 737 MAX, na chwilę po drugim z wypadków, w którym zginęła cała załoga i pasażerowie. Rynek azjatycki jest również największy pod kątem ilości zamówień nowych samolotów Boeinga. Amerykańska firma upatruje sporych zysków w nowych klientach, którzy nie wycofali się ze swoich zamówień nawet pomimo braku zdolności modelu 737 MAX do pełnoprawnego lotu.

W połowie listopada 2020 roku Stany Zjednoczone zniosły zakaz lotów Boeingami 737 MAX - do oprogramowania samolotu, a także poszczególnych jego części naniesiono stosowne poprawki, które były przez ponad rok testowane przez wiele organów regulacyjnych, w tym FAA i EASA.

Nadszarpnięta reputacja Boeinga może dać początek ekspansji chińskiemu samolotowi, który zdaje się być wydajniejszy i wygodniejszy w wybranych aspektach od modeli 737 i A320.

Awionika C919 będzie pochodziła bezpośrednio od zagranicznych producentów, a do latania samolot chińskiej firmy wykorzysta silniki LEAP-X - montowane także w nowej serii Airbusa A320Neo.

Na pełnym baku, COMAC C919 będzie w stanie przelecieć do 5555 kilometrów. 

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: COMAC | Airbus | Boeing
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy