Reklama

Gra podbija sprzedaż aut

Większość modeli japońskich samochodów sportowych do niedawna była sprzedawana wyłącznie w ojczyźnie. Teraz sytuacja ulega zmianie. Powodem są apetyty europejskich i amerykańskich fanów motoryzacji, rozpalone przez... grę "Gran Turismo".

Subaru Impreza, uważane za jeden z najlepszych japońskich wozów sportowych, najpierw zadebiutowało na rynku europejskim jako jeden z modeli dostępnych w grze "Gran Turismo". Dwa lata później samochód wszedł do sprzedaży. Podobnie było z Mitsubishi Lancer Evolution - samochodem, którego siedem pierwszych wersji było dostępnych wyłącznie w Japonii. Teraz producent przygotowuje się do debiutu w USA. Podobne plany ma firma Nissan, która wprowadzi model Skyline GT-R do sprzedaży w USA i Europie. Także ten samochód jest znany poza Japonią głównie dzięki grze na konsole PlayStation.

Reklama

"Nie ma wątpliwości, że ´Gran Turismo´ odegrało dużą rolę w podjęciu decyzji o wprowadzeniu modelu Lancer Evolution na rynek amerykański" - mówi Takashi Kiuchi z firmy Mitsubishi. "W USA samochód nie zwróciłby na siebie tak dużej uwagi, gdyby nie gra".

Od roku 1997 Sony Computer Entertainment sprzedało blisko 30 mln kopii gry "Gran Turismo" w kilku wersjach przeznaczonych dla konsoli PlayStation i PlayStation 2. W Europie gra sprzedała się dwukrotnie lepiej, niż w Japonii. Podobnie w USA.

"Zawsze wiedzieliśmy, że gra może wywierać silny wpływ na użytkownika" - powiedział Kazunori Yamauchi, producent serii "Gran Turismo", który kieruje podległą SEC firmą Polyphony Digital. Yamauchi ocenia, że opanowanie i ukończenie gry zajmuje średnio 100 godzin. "To nie jest 100 godzin podświadomego reklamowania - to natężone, wypełnione interakcją godziny poznawania samochodu". Jak nietrudno się domyślić, Yamauchi jest ogromnym fanem motoryzacji. Obecnie posiada 5 sportowych samochodów. W Polyphony Digital nie jest to jednak wyjątek. "Znam wiele osób - w tym moich współpracowników - którzy najpierw zagrali w grę, a później kupili jeden lub dwa sportowe wozy". W "Gran Turismo" grają osoby pomiędzy 18 a 45 rokiem życia, a więc potencjalni nabywcy samochodów.

Yamauchi otrzymał oficjalne podziękowania od przedstawicieli Fuji Heavy Industries, producenta marki Subaru. Firma uznała, że "Gran Turismo" przyczyniło się do popularyzacji modelu Impreza. Producenci Imprezy, podobnie jak przedstawiciele Mitsubishi i Nissana przyznają, że ich europejskie i amerykańskie przedstawicielstwa otrzymały dużo telefonów z zapytaniem, dlaczego samochody prezentowane w "Gran Turismo" nie są dostępne poza Japonią. Główne powody to przepisy obowiązujące w USA i Europie. Normy bezpieczeństwa i emisji spalin są tu bardziej rygorystyczne, niż w Japonii. Jednak nie jest to problem, którego nie da się rozwiązać. Widząc duże zapotrzebowanie, japońscy producenci dostosowali swoje wozy do zagranicznych standardów. A producenci gier zacierają ręce - być może wkrótce nie tylko nie będą musieli wykupować licencji na korzystanie z prawdziwych marek samochodów, ale nawet zaczną zarabiać na reklamie.

(4D)

INTERIA.PL

Reklama

Dowiedz się więcej na temat: mitsubishi | impreza | USA | sprzedaż aut

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje