Jak działają promocje na sprzęty AGD/RTV? Nie daj się nabrać!

Promocja to jeden z absolutnie podstawowych mechanizmów handlowych, który ma na celu jeden, zasadniczy cel – zwiększenie sprzedaży. Co za tym idzie, promocje są jednocześnie złożonym, dobrze zaplanowanym działaniem każdego sprzedawcy. Warto zapoznać się z kilkoma sposobami działania promocji, zależnymi oczywiście od konkretnej sytuacji danego produktu.

Promocja wciąż przynosi dochód!

Zadaniem handlu jest sprzedaż, a żaden produkt nie jest oddawany za darmo. Warto sobie to uświadomić na samym początku: producent, nawet ustanawiając na swoim produkcie minimalną marżę, nie rezygnuje z zarobku. Chociażby promocja miała pomniejszyć kilkukrotnie cenę danej rzeczy (często widoczne jest to np. w branży odzieżowej), jej sprzedaż ciągle przynosi dochód. Jak to możliwe?

To bardzo proste: marże są po prostu na tyle mocno zawyżane, że nawet kilkudziesięcioprocentowa zniżka wciąż jest rentowna. I o ile uświadomienie sobie tego pewnie nie będzie miało diametralnego wpływu na Twoje zakupy, tak powinno dać Ci do zrozumienia, że firmy handlowe to nie instytucje charytatywne: to organizacje nastawione na zysk, który nadaje sens ich funkcjonowaniu.

Reklama

Sztuczne zawyżenie ceny - sposób naczelny

Firmy handlowe uwielbiają ten trik. Wyobraź sobie dwie te same, identyczne pary butów w różnych sklepach. Jedna z nich, w cenie podstawowej, kosztuje 50 zł. Druga para - po obniżeniu z 250 zł, to wydatek rzędu 100 zł. Wbrew temu, co chciałbyś sądzić, większego zainteresowania nie wzbudzi egzemplarz tańszy. Zdecydowana większość konsumentów wybierze ten droższy wariant.

Dlaczego tak się dzieje? Oczywiście z poczucia, że niewielkim kosztem kupowane jest coś znacznie lepszego, z wyższej półki i bardziej ekskluzywnego. Niestety jest to powszechny sposób, przed którym bardzo trudno się bronić - bo, przecież, tak naprawdę nie znamy się na butach i nie wiemy, jaka jest ich realna jakość. Firmy handlowe - niestety - brutalnie to wykorzystują.

Promocja jako stała cena wyjściowa

Ostatnimi czasy to bardzo często stosowany mechanizm. Coraz więcej firm zaczyna funkcjonować w oparciu o promocje niemalże całoroczne, ciągle wywieszając szyldy typu "-50% na cały asortyment". Wszystko byłoby w porządku, gdyby tego typu akcja trwała tydzień. Jeśli jednak trwa to cały czas - promocje tego typu nie powinny budzić Twojego zaufania.

Dlaczego? To bardzo proste: jeżeli promocja na kompleksowej ofercie jest ciągła, oznacza to, że firma planuje swój budżet właśnie w oparciu o ceny promocyjne. Co za tym idzie, produkcja danej rzeczy także musi uwzględniać te zaniżone koszty dochodu. Oznacza to, że jakość produktów takiej firmy może być znacznie niższa, niż sugeruje to cena podstawowa.

Drastyczna obniżka ceny - czyli wypychanie produktów, które się nie sprzedają

Oczywiście nie każde promocje są z góry planowane. Przecież łatwo wyobrazić sobie sytuację, że dany produkt po prostu sprzedaje się gorzej, niż założył producent, przez co jego cena musi zostać dość radykalnie obniżona. Rzecz jasna nie oznacza to też, że taki produkt jest zły, ponieważ nawet rzecz najwyższej jakości - np. w wyniku nieudanej akcji promocyjnej - może się nie sprzedawać.

Niemniej jednak, promocja może również być efektem właśnie nieudanego procesu produkcyjnego, słabych recenzji lub częstych zwrotów towaru. W takiej sytuacji mocne obniżenie ceny będzie miało na celu szybkie pozbycie się jego zapasów magazynowych, nawet za cenę minimalnej marży. W zależności od rodzaju tych wad, może niekiedy być to zakup, który nastręczy Ci tylko problemów.

Nie daj się skusić tylko obniżką!

Oczywiście nie oznacza to, że promocje są czymś złym. Chodzi przede wszystkim o to, by zawsze zapaliła Ci się chociaż niewielka, czerwona lampka, dzięki której zastanowisz się, na jakich podstawach opiera się dana okazja cenowa. Tylko tyle wystarczy, by nie wpaść w sidła wypracowanych mechanizmów handlowych i nie dać się skusić zmanipulowanym ofertom.

materiały prasowe
Dowiedz się więcej na temat: promocje
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama