Technologia jest kobietą

Jeżeli sprostasz oczekiwaniom kobiet, przekroczysz oczekiwania mężczyzn - takie hasło towarzyszyło promocji samochodu Volvo stworzonego przez kobiety z myślą o kobietach. Panie chcą poznawać nowe technologie, a ich twórcy dbają o to, by były one przyjazne także kobietom.

Zwykło się uważać, że zainteresowanie nowymi technologiami jest znacznie mniejsze u kobiet niż u mężczyzn. W myśl tego stereotypu obsługa komputera jest dla pań wyzwaniem, a komórka modnym dodatkiem do torebki. Sytuacja jednak ulega zmianie i kobiety stają się coraz bardziej wymagającym klientem, stawiając tym samym wyzwania producentom. Coraz częściej informatyka staje się hobby przedstawicielek płci pięknej.

Kobieta na zakupach

Liczba kobiet, które samodzielnie kupują elektronikę i świetnie sobie z tym radzą, znacznie wzrosła. Oczywiście nadal wiele kobiet przychodząc do sklepu komputerowego ma wypisane na kartce parametry techniczne zaczerpnięte z gazety, internetu lub od kogoś kto im doradził. Nie wiedzą czy

prosząc o modem dostaną kabel czy może dyskietkę. Zdarzają się też takie, które mają nie tylko ogólne rozeznanie w tzw. temacie, ale także znają nowinki techniczne, którymi potrafią zaskoczyć nawet fachowców.

Reklama

Podobnie jest przy zakupie samochodu. Coraz częściej jest to przedmiot, który ma służyć tylko kobiecie, a nie jak dotąd mężczyźnie lub całej rodzinie. Kobiety, nawet jeśli przychodzą do sklepu w towarzystwie mężczyzn śmiało podejmują decyzje. - Najistotniejsze są dla nich wygląd i kolor, ale zwracają też uwagę na bezpieczeństwo, czujniki parkowania, to jak się wsiada i wysiada z samochodu, czy się przy tym nie ubrudzą - mówi Daniel Koczela sprzedawca w salonie SAAB - Nowością jest, że w salonach samochodowych, zdominowanych dotąd przez mężczyzn, zatrudnia się kobiety, aby klientki mogły czuć się swobodniej. Podobno klientkom łatwiej się z nimi dogadać.

Odmienne potrzeby

Wielu producentów zdecydowało się na stworzenie oferty przeznaczonej specjalnie dla dam. Powstają oryginalne modele telefonów komórkowych, laptopów, a nawet samochodów.

- W kwestii telefonów komórkowych utarło się, że kobiety przywiązują wagę do wyglądu otaczających przedmiotów, a mężczyznom zależy na tym, co znajduje się w środku, czyli odpowiednim wyposażeniu. W Motoroli staramy się tworzyć telefony, które będą spełniać zarówno potrzebę oryginalnego designu jak i zaawansowanych funkcji. Dzięki temu mają podobać się kobietom i mężczyznom. Nasze telefony są też coraz łatwiejsze w obsłudze - mówi Agnieszka Nowaczkiewicz, rzecznik Motorola Polska.

Komórki dla kobiet są projektowane w szczególny sposób, pod uwagę brany jest nie tylko wygląd. - Staramy się zadbać o bardziej kobiece funkcje, przyjazne paniom ikony np. kwiatowe, zmieniamy także ergonomię, tak aby na przykład długie paznokcie nie przeszkadzały w obsłudze aparatu - mówi Paweł Dwornik z firmy Alcatel Polska.

Także Volvo, chcąc zwiększyć zainteresowanie kobiet swoją ofertą, zaprosiło 10 kobiet do projektu YCC (Your Concept Car), którego celem było stworzenie samochodu specjalnie dla pań. Pomysł projektu, który nie został dotąd zrealizowany wyszedł od pracownic firmy, które uznały, że kobiety i mężczyźni mają zupełnie inne priorytety. Uwzględniono łatwość obsługi, różnorodne gusta oraz specyficzne potrzeby. Pomyślano nawet o miejscu na kok w zagłówku fotela kierowcy. Kobiety miały też wpływ na projekt Nissana Bluebird Sylphy, którego sprzedaż już się rozpoczęła.

Wygląd najważniejszy

W ofercie Motoroli są komórki w modnych kolorach: czarne, różowe i niebieskie, limitowane serie mają obudowę w kolorze złotym albo wysadzaną kryształami. - Nie chcemy decydować, co się komu ma podobać - mówi Nowaczkiewicz. Jednak niektóre komórki wzbudzają szczególne zainteresowanie pań. Model PEBL ma delikatny zaokrąglony kształt inspirowany wypolerowanym przez wodę kamieniem, jego wykończenie jest matowe, przyjemne w dotyku, a klapka otwiera się automatycznie po delikatnym dotknięciu kciukiem.

Motorola wspólnie z producentem odzieży sportowej Burton zaprojektowała też damską czapkę na narty z wbudowaną bezprzewodową komunikacją z komórką.

Z kolei Alcatel wpadł na pomysł, by w telefonach na bazie klapek umieścić lusterko. Tak zmodyfikowany design dodaje komórce elegancji i sprawia, że zaczyna być ona odpowiednikiem biżuterii. - Telefon dla kobiet ma być modnym dodatkiem. Ma przyciągać uwagę. Z założenia są one wypuszczane w seriach limitowanych, aby kobieta mogła czuć się kimś wyjątkowym, oryginalnym - dodaje Paweł Dwornik.

Z okazji Dnia Kobiet Alcatel wspólnie z magazynem Elle przygotował dla Polek bardzo kobiecą komórkę. Ma ona być nie tylko wysokiej klasy telefonem, ale także unikalnym dodatkiem.

W 2003 roku projektant mody Julien MacDonald stworzył ekskluzywne torby do notebooka w kolorach bieli, fuksji i czerni, dzięki temu używane przez panie komputery przenośne stają się bardziej stylowe i osobiste. Firmy Intel i Toray Ultrasuede wspólnie stworzyły notebooki, które mają być nie tylko bardzo użytecznym sprzętem, ale również modnym i miłym w dotyku gadżetem nowoczesnej kobiety. Mają cieszyć oczy i zachęcać do częstszego korzystania z jego pomocy.

Inaczej, nie gorzej

- Kobiety wcale nie uczą się obsługi komputera wolniej czy gorzej - mówi Wojciech Krużel z firmy "Omni training and consulting", prowadzący kursy komputerowe dla kobiet w ramach "Systemu wsparcia kobiet na małopolskim rynku pracy". Potrzebują jednak więcej cierpliwości i ciepłego podejścia ze strony prowadzącego. Zwracają uwagę na inne szczegóły, zadają specyficzne pytania, niezbyt kłopotliwe, ale wymagające odpowiedzi w obrazowej formie. Na początku zwykle problemem jest chwytanie myszki, która płata figle, panie wymyślają wiele innowacyjnych metod by temu zapobiec.

Zachęcaniu dziewcząt do zajęcia się informatyką ma służyć konkurs "Diversity" (po polsku różnorodność) organizowany przez Centrum Oprogramowania Motoroli w Krakowie. - Celem tego projektu jest zachęcanie młodzieży, a zwłaszcza dziewcząt, do wyboru studiów związanych z informatyką. Motorola postanowiła pokazać, że w rzeczywistości zawód informatyka nie jest uzależniony od płci, ale od fascynacji pracą i równymi szansami rozwoju zawodowego, że informatyka jest dla wszystkich, a zróżnicowane zespoły pracują efektywniej.

Ewa Pawełczyk

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: przyjazne | Volvo | informatyka | komórki | firmy | technologia
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy