Reklama

SafeGyro - Polacy budują bezzałogowy samolot nowej generacji

Bezzałogowe statki powietrzne stały się popularne do tego stopnia, że w niektórych krajach, firmy zaczęły projektować i budować maszyny sprawujące funkcję np. latających taksówek. Okazuje się, że w Polsce również panuje zainteresowanie tego typu technologią.

Naukowcy z Politechniki Lubelskiej rozpoczęli prace nad projektem bezzałogowego statku powietrznego nowej generacji, który będzie połączeniem wiatrakowca i wielowirnikowca. Ze względu na jego niską cenę, bezpieczeństwo lotu oraz możliwości, SafeGyro będzie silną konkurencją dla zagranicznych konstrukcji.

Reklama

Projekt wart około 1,5 miliona złotych zakłada budowę hybrydowego bezzałogowca, który będzie mógł startować i lądować na różne sposoby. Maszyna będzie przystosowana między innymi do pionowego startu i lądowania i z powodzeniem będzie mogła zastąpić stosowane obecnie konwencjonalne statki powietrzne. SafeGyro zostanie wyposażony w dwa niezależne układy napędowe, wytwarzające siłę nośną, dzięki czemu będzie bezpieczniejszy w użyciu.

Prace nad bezzałogowcem nowej generacji potrwają trzy lata. Polska konstrukcja znajdzie mnóstwo zastosowań - między innymi w misjach obserwacyjno-zwiadowczych i akcjach ratunkowych, do ochrony granic i transportu niewielkich ładunków, monitoringu oraz do inspekcji. Z nowego pojazdu będzie mogło skorzystać wojsko, policja, straż pożarna oraz pogotowie ratunkowe. W grę wchodzą także komercyjne zastosowania, np. jako latające taksówki.

- Połączenie zalet wiatrakowca, jako maszyny o lekkiej i prostej konstrukcji, taniej w eksploatacji, z zespołem wielowirnikowym umożliwiającym pionowy start i lądowanie, pozwoli zaprojektować statek latający o zupełnie nowych właściwościach. SafeGyro będzie ekonomiczny w użytkowaniu i bezpieczny, a także zdolny do wykonywania zadań do tej pory przypisywanych konwencjonalnym maszynom powietrznym. Jego atutem będzie również stosunkowo niska cena w porównaniu do bezzałogowego śmigłowca o zbliżonej masie startowej - mówi kierownik projektu dr inż. Zbigniew Czyż z Katedry Termodynamiki, Mechaniki Płynów i Napędów Lotniczych Politechniki Lubelskiej.

Do tej pory wykonano model wielowirnikowego statku powietrznego z wirnikiem nośnym o średnicy 1,1 m, który przeszedł badania w tunelu aerodynamicznym w Instytucie Lotnictwa w Warszawie pod kątem określenia zjawiska interferencji aerodynamicznej.

Tylkonauka.pl

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje