#PositiveTech, czyli technologia w ujęciu społecznym
Szacuje się, że około miliarda ludzi cierpi z powodu niepełnosprawności, a około 285 milionów ludzi ma problemy ze wzrokiem. To ogromne wyzwanie dla osób tworzących nowe technologie, a w szczególności odpowiadających za UX i UI aplikacji.
Wraz ze wzrostem liczby użytkowników serwisów internetowych i aplikacji mobilnych oraz rozwojem nowych technologii, zmienia się nasz styl życia. Sposób w jaki zawieramy nowe znajomości, utrzymujemy relacje, robimy zakupy, korzystamy z usług na co dzień.
Szacuje się, że około miliarda ludzi cierpi z powodu niepełnosprawności, a około 285 milionów ludzi ma problemy ze wzrokiem. Dostępność nowych technologii dla osób niepełnosprawnych staje się jednym z kluczowych tematów w dyskusji towarzyszącej rozwojowi technologicznemu, zarówno w Polsce, jak i na świecie.
Ograniczenie możliwości korzystania z produktów mobilnych to kolejna odsłona wykluczenia technologicznego - temat ten trafia jednak na najbardziej prestiżowe konferencje branżowe i jest analizowany przez największych graczy. Był ważnym punktem agendy na organizowanej przez Google konferencji programistycznej Google IO w 2016 i organizowanym przez Apple WWDC 2016.
Dostępność tematem przewodnim
Technologia w ujęciu społecznym to temat przewodni tegorocznej konferencji MCE organizowanej pod hasłem #PositiveTech. Podczas tego inspirującego spotkania twórców nowych technologii - programistów i projektantów jednym z głównych zagadnień będzie właśnie temat “dostępności" (ang. accessibility). Jak tłumaczy Magdalena Rydiger, członkini Rady Programowej MCE 2017:
Tegoroczna edycja MCE jest zbudowana wokół tematu technologii, która niesie ze sobą “więcej". W tym ujęciu chcemy wywołać dyskusję nad zmieniającym się obliczem designu - będziemy mówić o sztucznej inteligencji wspomagającej medycynę, o dostępności produktów mobilnych dla osób niepełnosprawnych i wykorzystaniu najnowszych trendów jak wirtualna rzeczywistość w obszarach społecznych.
Raport dotyczący dostępności aplikacji mobilnych
Twórcy programu MCE na co dzień tworzą aplikacje mobilne w polskiej firmie Polidea, która w marcu opublikowała kompleksowy raport dot. dostępności aplikacji mobilnych na rok 2016. Materiał powstał w oparciu o obszerną analizę udogodnień dla osób niepełnosprawnych, opis tych funkcji oraz przegląd najpopularniejszych aplikacji mobilnych.
Reagowanie na potrzeby użytkownika będzie zawsze priorytetem dla projektantów i programistów. Biorąc pod uwagę różnorodność odbiorców, a także zmiany społeczne, dostępność staje się niezwykle ważna. Ponadto podnoszenie świadomości na temat dostępności wśród społeczności IT oraz klientów może być korzystne zarówno dla użytkowników końcowych, jak i twórców.
Źródła:
1. Disability and health. (n.d.) www.who.int/mediacentre/factsheets/fs352/en
2. Visual impairment and blindness. (n.d.). http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs282/en/