Polacy nieufni wobec usług finansowych oferowanych przez firmy technologiczne

Polacy z dystansem podchodzą do usług finansowych oferowanych przez koncerny technologiczne oraz firmy telekomunikacyjne - ujawnia badanie dotyczące stosunku konsumentów do produktów sektora FinTech. W Polsce nadal nie można skorzystać np. z płatności mobilnych Android i Apple.

Zaledwie 6 proc. ankietowanych, uczestniczących w badaniu pt. "Podejście Polaków do FinTechu" zrealizowanym dla Blue Media, jest skłonnych korzystać z usług finansowych, takich jak np. płatności z użyciem smartfonów, które byłyby oferowane przez instytucje inne niż finansowe. Badanie zrealizowano w czerwcu 2016 r. metodą wywiadów telefonicznych na reprezentatywnej próbie osób.

Większą przychylność dla takich rozwiązań deklarują jednak przedstawiciele młodszego pokolenia. Niemal co dziesiąty badany w grupie tzw. millenialsów (osób w wieku 18-34 lata) skorzystałby z usług finansowych świadczonych przez firmę technologiczną czy telekomunikacyjną, podczas gdy w grupie osób starszych - tylko co dwudziesty.

Reklama

Google, Apple i Samsung rozwijają od kilku lat własne usługi płatnicze. Mniejsze podmioty pracują z kolei nad internetowymi serwisami walut, platformami pożyczek społecznościowych czy systemami sztucznej inteligencji, wspierającymi inwestowanie. FinTech - czyli branża firm łączących finanse i technologie - jest według ekspertów jednym z najszybciej rozwijających się obszarów innowacji. Martin Wolf na łamach Financial Times, przekonuje, że kolejna fala technologii w sektorze finansowym zmieni go w takim stopniu, w jakim odcisnęła się ona na handlu detalicznym, mediach czy turystyce.

Do tej pory usługi płatnicze Apple uruchomiono w USA, Wielkiej Brytanii, Kanadzie, Australii, Chinach i Szwajcarii. Business Insider donosił w kwietniu, że na świecie funkcjonuje już 10 mln terminali płatniczych, które obsługują ten typ płatności. Szef Apple poinformował wtedy, że co tydzień usługa zyskuje średnio 1 mln nowych klientów. Android Pay działa z kolei w USA, Wielkiej Brytanii i Singapurze.

Zarówno Apple Pay, jak i Android Pay nie są dostępne w naszym kraju, choć media donoszą o możliwości ich wprowadzenia przed końcem roku.

"Rozwiązania płatnicze Google’a czy Apple’a testują już Amerykanie i Brytyjczycy. Kwestią czasu jest, kiedy z tych usług będziemy mogli skorzystać w Polsce. Polski rynek finansowy jednak znacząco różni się od amerykańskiego czy brytyjskiego. Zaufanie do banków jest u nas nieprzeciętnie wysokie, a do niebankowych instytucji finansowych dość skutecznie zniechęciły Polaków afery z parabankami" - przekonuje Sebastian Ptak, członek zarządu firmy Blue Media.

Badania ujawnia ponadto, że niechęć do nowych rozwiązań finansowych nie oznacza braku zaufania do podmiotów, wprowadzających te innowacje na rynek. Firmom telekomunikacyjnym ufa 70 proc. Polaków, a globalnym graczom technologicznym, takim jak Facebook czy Google - 65 proc. badanych.

"Polski rynek jest wyjątkowo zaawansowany technologicznie, za czym stoi wypracowany przez lata skuteczny model współpracy firm technologicznych z bankami" dodaje Sebastian Ptak, członek zarządu Blue Media.

Osoby, które zadeklarowały, że są gotowe na niebankowe rozwiązania finansowe, najchętniej skorzystałyby z rozwiązań oferowanych przez globalnych aktorów branży technologicznej (Apple, Google czy Facebook - 55 proc. wskazań). Z usług finansowych firm telekomunikacyjnych skorzystałoby 45 proc. badanych, a z usług oferowanych przez niezależne firmy technologiczne - 40 proc.

Według raportu KPMG i CB Insights "Pulse of Fintech, 2015 in Review", wartość inwestycji venture capital w branżę FinTech w ubiegłym roku wyniosła niemal 14 mld dolarów. Już w 2015 r. na świecie istniało kilkadziesiąt start-upów, działających w tym segmencie, które wyceniano na ponad 1 mld dol. Firma PwC w marcowym raporcie informowała, że prawie 1/3 tradycyjnych usług bankowych i płatniczych może do 2020 r. zostać przejętych przez innowacyjne przedsiębiorstwa FinTech.

PAP
Dowiedz się więcej na temat: Apple | iPhone
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy