Nvidia stawia na rewolucję w 3D

Branża grafiki komputerowej stoi przed poważnymi przetasowaniami - uważa szef Nvidii Jen-Hsun Huang. Dzięki trójwymiarowym sekwencjom grafiki i wideo ekrany telewizorów i komputerów zarówno domowych jak i zaawansowanych użytkowników wejdą w zupełnie nowy świat.

Pełen dumy Huang w poniedziałek (25.08.2008) otworzył zorganizowaną po raz pierwszy w takiej formie imprezę targową Nvision 08 - która według jego słów jest najważniejszą konferencją dla profesjonalistów z branży grafiki komputerowej. Zapytany o istniejącą już od dziesięcioleci imprezę SIGGRAPH, szef Nvidii odpowiedział: - SIGGRAPH jest wspaniały - ale to nie jest branżowa konferencja, która gromadzi przedstawicieli całego ekosystemu, od twórców gier poprzez producentów narzędzi aż do projektantów samochodów i naukowców.

Zbliżająca się rewolucja ma dosięgnąć każdej niszy, jaka tylko istnieje w tej branży. Dotychczas w wirtualizacji komputerowej wszystko kręciło się wokół kolorów i rozdzielczości, ale w przyszłości pojawi się nowe kryterium - tzw. dymensjonalizacja. Protagonistami tej nowej fali są kinowe filmy stereoskopowe. Dzięki projektorom nowego typu dane renderowane pod dwoma kątami obserwacji będą wyświetlane na specjalnych ekranach.

Reklama

Huang zaprezentował zwiastun filmowej produkcji "Battleship Galactica", którą trzeba będzie oglądać przy użyciu specjalnych trójwymiarowych okularów. Do wielowymiarowości tego filmu zalicza się również to, że odgrywająca główną rolę aktorka Tricia Helfer nie tylko realistycznie porusza się na ekranie, ale też jej wirtualne odwzorowanie pojawia się kilka razy w tej samej scenie. Wiele znaczących studiów animacji filmowej, wśród nich m.in. Dreamworks i Pixar już rozpoczęło produkcję wszystkich swoich filmów w technice stereoskopowej.

Inny barwny przykład wielowymiarowości zaprezentował Jeff Han, założyciel firmy Perceptive Pixels: Han współtworzył koncepcję ekranu wielodotykowego, która stanowi podstawę telefonu iPhone firmy Apple. Na monitorze o wysokości człowieka Han prezentował oburęczną obsługę powiększania, pomniejszania i przesuwania okien oraz aplikacji.

Mapy ziemi i mapy pogodowe, infografiki i tabele mogą być w ten sposób przedstawiane i obsługiwane przez wiele osób. W USA nadawca telewizji kablowej CNN zastosował jeden z ekranów Hana z wielkim sukcesem przez cały wieczór wyborczy.

Wykorzystując koreańską aplikację do obsługi światów wirtualnych o nazwie Nurien, Hueng pokazał, jak jego zdaniem będzie następował wspólny rozwój światów 3D i serwisów społecznościowych. Nurien jest swego rodzaju mieszanką Second Life oraz World of Warcraft i pozwala na tworzenie trójwymiarowych awatarów, które użytkownik za opłatą może wyposażać w ubranie, narzędzia i specjalne umiejętności. Talenty wokalne i taneczne podwyższają status społeczny podobnie jak modne buty czy właściwe ruchy.

W Nurien można kupić także specjalną mowę ciała jak też grupę przyjaciół, którzy stale otaczają awatara. W rosnącej popularności wirtualnych światów Nvidia widzi potężny potencjał dla swoich własnych procesorów graficznych: około 200 milionów użytkowników internetu jest już zarejestrowanych w takich serwisach 3D - wyjaśnia Huang. Jego zdaniem w ciągu pięciu lat z takich usług będzie korzystał co siódmy użytkownik internetu.

Huang nie przejmuje się za bardzo działaniami konkurencji. Jeszcze przed Nvision Nvidia drwiąco wypowiadała się o Larrabee - kolejnej generacji układów wielordzeniowych Intela ze specjalnymi rdzeniami graficznymi. Intel porównywał Larrabee z chipami graficznymi z 2006 r. Podczas konferencji prasowej w poniedziałek Huang raz jeszcze podkreślił:

- Zanim Larrabee pojawi się na rynku, nasza technologia w tej dziedzinie będzie o wiele bardziej rozwinięta.

Aby potwierdzić te zapowiedzi, starszy wiceprezes Tony Tamasi zdradził nieco szczegółów odnośnie kolejnych generacji procesorów graficznych. Model programistyczny ma być znacznie rozszerzony, co pozwoli na powiększenie grupy programistów. Poza modelami programowania grafiki (OpenGL, DirectX) obsługiwany będzie także język C a w przyszłości C++ i Fortran.

Zadania z zakresu obliczeń graficznych i wszelkich innych kalkulacji będą mogły być "swobodnie mieszane w jednym wątku" - wyjaśniał Tamasi. W ciągu pięciu lat Nvidia ma osiągnąć wydajność zmiennoprzecinkową na poziomie co najmniej 20 teraflopsów. Szerokość pasma pamięci będzie sięgać jednego terabajta na sekundę. W dzisiejszych najszybszych modelach GeForce GTX 280 te wartości wynoszą odpowiednio około 1 teraflopsa i 140 GB/s.

HeiseOnline
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy