Niebezpieczne oszustwo bankowe – przestępcy podszywają się pod infolinię

Telefon od osoby, która podaje się za pracownika naszego banku, może skończyć się utratą oszczędności. Złodzieje podszywają się pod infolinie banku, próbując zmanipulować ofiarę. Cel? Przejęcie kontroli nad naszym smartfonem i co za tym idzie, kontem.

Z informacji opublikowanych w serwisie Niebezpiecznik wynika, że od pewnego czasu oszuści zaczęli stosować nową metodę wyłudzeń. Polega ona na podszyciu się pod numer infolinii banku, a następnie namówieniu  nieświadomego użytkownika do pobrania fałszywych aplikacji antywirusowych. Tak naprawdę ofiara instaluje na swoim telefonie oprogramowanie typu Quick Support do zdalnego pulpitu, dzięki któremu przestępcy otrzymują pełen podgląd wszystkich czynności wykonywanych przy pomocy smartfona.

Nie bez znaczenia jest fakt, że oszuści są znakomicie przygotowani. Fałszywy pracownik banku zna nasze imię, nazwisko, numer telefonu, a nawet cztery ostatnie cyfry karty płatniczej. Dane te pochodzą najczęściej z wycieków lub kradzieży. Co więcej, połączenie jest wykonywane z faktycznego numeru banku, bo złodzieje korzystają z szeroko dostępnych bramek, za sprawą których można zmienić wyświetlany numer telefonu.

Reklama

W celu przekonania do pobrania fałszywych aplikacji, przestępcy wykorzystują sprawdzone socjotechniki, poganiając rozmówce i sprawiając wrażenie nagłego zagrożenia. W całej rozmowie kilkukrotnie informują o ich współpracy z policją. Przy tym wszystkim wyraźnie starają się wejść w rolę pracownika działu technicznego, służąc radami i uspokajając ofiarę.

Jeśli posłuchamy ich poleceń i zainstalujemy wspomniane aplikacje, przestępcy uzyskają podgląd do naszego telefonu, a także wszystkich wykonywanych na nim operacji. Umożliwi to im przejęcie kontroli nad rachunkiem bankowym i wykradzenie pieniędzy. Najgorsze, że z punktu widzenia banku - wszystkie autoryzacje zostały wykonane pomyślnie, a więc wszelkie reklamacje zostają z automatu odrzucone.

Dziennikarze serwisu Niebezpiecznik opublikowali specjalnie przygotowany materiał wideo, w którym można przesłuchać rozmowę jednego z czytelników ze wspomnianymi oszustami. Zachęcamy tym samym do zapoznania się z materiałem i ostrzeżenia swoich bliskich:

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Niebezpiecznik | Bank | Oszustwo
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy